Článek
Co dvojčata spojuje především, je osobitý rukopis, protože dílo kreslíře i fotografa pozná každý vzdělanější člověk na první pohled. Těžko říci, v čem tkví půvab a neopakovatelnost jejich prací. Snad právě ve specifičnosti estetického vyjádření.
Kája Saudek položil základ českého komiksu. V USA nechtěli odborníci na tento žánr věřit, že by někdo ve střední Evropě hluboko v šedesátých letech minulého věku dokázal něco takového stvořit. Kája Saudek dokázal nehybnost figury na papíře extrémně zdynamizovat. Dělal to pomocí často až pitoreskní nadsázky, zkarikovaných tvarů i netypických úhlů zobrazení předmětů.
Přefouklá muskulatura superhrdiny ho doslova katapultuje k nadlidským výkonům a skákající kocour vypadá spíše jako historický predátor než domácí mazlík. Tvůrce si k vytvoření daného dojmu pomáhá i šikmým či úhlopříčným dělením plochy stránky.
Jan představuje na výstavě výhradně černobílé fotografie. Podle vlastních slov chtěl ukázat snímky, které mají lidé zafixované kolorované, v syrové a původní podobě. Zároveň klade otázku, která varianta je lepší. Stojíme před snímky, které zobrazují notoricky známá témata pod otevřeným oknem a najednou je můžeme vidět úplně jinak. Když se díváme na polibek muže a ženy nazvaný Pocta velkému Vincentovi, vybaví se v mysli mimoděk nádech narezlé barvy prostupující celou kompozicí.
Možná se dá i říci, že nahá těla v rozčilujících polohách mají v černobílých verzích poněkud cudnější výraz. Snad proto, že vypadají poněkud archaicky a nevinně.
Když bůh rozdával talent, Kája a Jan Saudkové šli určitě několikrát. Tato výstava více než dobře ukazuje, že jediná věc na světě, kterou nelze koupit za žádné peníze, je nadání.
Saudek 80 |
---|
Gallery Of Art Prague, Praha, do 31. ledna 2016 |