Článek
Inscenaci, jež vznikla v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg, nastudovala německá režisérka Tatjana Gürbaca, jež v pražském Národním divadle režírovala Mozartovu operu Cosi fan tutte. Její Káťa se hraje bez pauzy, zasazená do obrovského pokoje ze světlého dřeva ubíhajícího k horizontu s obrazem Volhy.
Režisérka přivádí na scénu panoptikum postav v barevně výrazných civilních kostýmech, kdy pouze Káťa a Varvara ožijí až pohádkově nadýchaným květinovým kostýmem ve scéně setkání se svými vysněnými partnery.
Gürbaca klade důraz na individuální vylíčení každé postavy, velký prostor věnuje i Tichonovi, Kabaniše a jejímu vztahu s Dikojem, pojatém jako drsná erotická scéna. Uprostřed všeho dění, zobrazeného až s wilsonovskou pohybovou stylizací, ale přesto trochu zaniká vlastní příběh Káti a jejího osamění v této nelítostné společnosti.
Vynikajícímu mezinárodnímu pěveckému obsazení dominuje americká sopranistka Corinne Wintersová, jež má pro Káťu podmanivý barevný hlas i křehký zjev. S výborně zpívajícím i hrajícím Alešem Brisceinem v roli Borise tvoří ideální pár.
Dánský tenorista Magnus Vigilius, kterého jsme měli možnost vidět v brněnské festivalové Kátě režiséra Roberta Carsena už v roce 2016 jako skvělého Borise, vytvořil v této inscenaci Tichona jako velmi zajímavou a dokonale zazpívanou tragickou postavu.
Kabanicha ruské mezzosopranistky Eleny Zhidkové je mladistvá, ale zároveň podivně neženská bytost, psychicky i fyzicky týrající své blízké a oddávající se divokému sexu s mohutným Dikojem v podání islandského basbarytonisty nádherně znějícího hlasu Tomase Tomassona. A příjemně sladěný pár tvoří i Varvara chorvatské mezzosopranistky Eny Pongracové s Kudrjášem velšského tenoristy Sama Furnesse.
Dirigent Tomáš Netopil má s Káťou bohaté zkušenosti, nastudoval ji před dvanácti lety i v pražském Národním divadle v inscenaci Roberta Wilsona. Jeho cítění Káti je melodicky zpěvné a emotivní. Skrze množství krásných výrazových detailů i promyšleně vystavěné partitury udržuje posluchače ve stálém napětí až k tragicky vyklenutému závěru. Orchestre de la Suisse Romande svým dokonalým výkonem potvrdil, že patří ke světovým špičkám.
Především po hudební a pěvecké stránce je tato Káťa Kabanová velkým zážitkem a další položkou činící z festivalu Janáček Brno výjimečnou událost nejen v domácím kontextu. V pátek 18. listopadu se diváci mohou těšit na třetí vrchol v podobě Věci Makropulos v podání Velšské národní opery s dirigentem Tomášem Hanusem.
Leoš Janáček: Káťa Kabanová |
---|
Dirigent Tomáš Netopil, režie Tatjana Gürbaca, scéna Henrik Ahr, kostýmy Barbara Drosihn. Česká premiéra 13. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno 2022, Janáčkova opera, Brno. |
Hodnocení: 85 % |

Corinne Wintersová (Káťa) a Aleš Briscein (Boris) ve stěžejní scéně setkání v zahradě Kabanichových.

Aleš Briscein (Boris) a Tomas Tomasson (Dikoj) v inscenaci Káťa Kabanová.

Elena Zhidková jako Kabanicha.

Vztah Dikoje (Tomas Tomasson) a Kabanichy (Elena Zhidkova) je v inscenaci vyloženě erotický.

Magnus Vigilius jako Tichon a Corinne Wintersová jako jeho žena Káťa.

Dikoj (Tomas Tomasson) a Kabanicha (Elena Zhidkova) tvoří dominantní pár inscenace.

Kabanicha (Elena Zhidkova) týrá své příbuzné i fyzicky. Na snímku s Tichonem (Magnus Vigilius).

Zleva Ena Pongracová (Varvara), Elena Zhidkova (Kabanicha) a Magnus Vigilius (Tichon) v inscenaci švýcarsko-německé Káti Kabanové.