Hlavní obsah

RECENZE: Jo Nesbø nechal Harryho Holea ožít

Právo, Lucie Zelinková

Harry Hole je zpět. Další díl série s norským detektivem, bojujícím se sériovými vrahy i démonem alkoholu ve svém nitru, se vrátil. V jedenáctém románu z řady norský spisovatel Jo Nesbø znovu dokazuje, že jeho popularita neprýští jen z prvenství v žánru severské detektivky. S přehledem utvrzuje, že je jako autor krimi románů neskutečně dobrý.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Jo Nesbø je hvězda severské detektivky, což potvrdil i ve svém novém románu.

Článek

Když v roce 2013 vyšla Policie, zdálo se, že je série s legendárním osloským detektivem ukončená. Nesbø se pustil do práce na dalších knihách a své autorské kvality předvedl mimo linii série.

Předloni na podzim vyšel v českém překladu samostatný román Syn, jenž sklidil nadšené ovace. Se čtenářem si Nesbø pohrál ve svém tradičním stylu jako kočka s myší. Jak je jeho zvykem, nechal ho odhalit si svou pravdu v příběhu, přesvědčit se o ní a následně mu ji se smíchem vyvrátil.

Následovala dvoudílná série útlých noirových detektivek Krev na sněhu. V rozsahem subtilnějších novelách Nesbø přesvědčil, ovšem k nijak výraznému efektu u prvního dílu nedošlo a druhý se už příliš pozornosti nedočkal. Potlesk sklidil především za formu a zdařilou inspiraci americkou drsnou školou.

Foto: Kniha Zlín

Obal knižní severské detektivní novinky.

V rozhovoru pro Sunday Times Nesbø prozradil, že s Harrym Holem ještě neskončil. Zároveň zápletka desátého dílu skončila natolik otevřeně, že vyžadovala pokračování.

V nakladatelství Kniha Zlín série nevychází od počátku, první dva díly vyšly v brněnském nakladatelství Moba, ovšem podle slov šéfredaktorky zlínského nakladatelství Lucie Fruhwirtové na knižní scéně nerezonovaly. Prorazil až román Nemesis. Ten se téměř okamžitě stal bestsellerem, jak v českém vydání, tak v zahraničí.

V Žízni dosáhl svého pomyslného vrcholu v rámci série

Žízeň, jak se jmenuje nejnovější díl, má vedle tradičních kvalit jedno zásadní specifikum. Proměňuje se v ní totiž postava Harryho. Přestože svůj boj se sebou samým, s alkoholem a touhou opustit všechno a všechny svede, zároveň se utká s neschopností být bez své vášně a drogy, bez vyšetřování vražd. Na samém počátku příběhu ho potkáme šťastného. Poprvé. Vystihnout ho jako člověka, neponořeného do chmur, popisuje Nesbø jako nelehký úkol.

„Vykreslit šťastného Harryho pro mě bylo těžké, protože na něj nejsem zvyklý. Na konci předchozího románu Policie se oženil s Ráchel a přednáší na policejní akademii, kam jako student nastoupil Ráchelin syn Oleg. Harry sám přirovnává tento nově získaný pocit štěstí k chůzi po ledu. Denně se probouzí s nadějí na zachování statusu quo, doufá, že i dnešní den bude opakováním včerejška, že led nepovolí. Ovšem zatímco si soukromá osoba Harry Hole přeje, aby harmonie trvala věčně, cítí policista a lovec vrahů neklid,“ řekl.

V Žízni si Nesbø pohrává s atraktivními leitmotivy upírství. Nechává do příběhu vstoupit neuznávaného psychologa a strůjce diagnózy vampirista, přičemž čtenáři podsouvá pocit, že v zásadě jde o nesmysl. Nechává svého vraha pít krev obětí a pořádat plané krvavé hody, ale v podstatě jen tak na efekt.

Aktuální motiv

Tak jako Lars Kepler v románu Stalker využil aktuálního motivu YouTube a jeho nebezpečí, Nesbø sáhl po trendu ještě aktuálnějším, po seznamovací sociální síti Tinder. K tomu přimíchal postavy z předchozích dílů a jednoho nepolapeného vraha na útěku.

V předchozích dílech mu byl vyčítán sklon vytvářet z Holea nadčlověka. Dostalo se mu výtek, že se detektiv začíná nebezpečně podobat Jamesi Bondovi či že mu ruka ujíždí směrem k jen špatně uvěřitelnému nadpřirozenu. V Žízni ho proto nechal spadnout mezi smrtelníky, oděl ho do role „taťky“, nechal ho vyučovat na policejní akademii a nervózně hibernovat ve stavu rodinného štěstí.

Žízeň je napsaná s maximální snahou o čtivost, čemuž napomáhá i překlad od Kateřiny Krištůfkové. Je svým stylem velmi přívětivá, svižná a v detailech povětšinou dotažená.

Od samého začátku se nabízí otázka, co je onou žízní v názvu. Vrahova krvežíznivost? Zdánlivě uzamčená Harryho touha po alkoholu? Nebo snad žízeň po lovu vrahů, bezprizorně si brázdících ulice poloprázdného Osla?

Jo Nesbø byl po Stiegu Larssonovi jedním z prvních, který prorazil na poli severské detektivky. Je tím, kdo se výrazně zasloužil o popularizaci žánru a o jeho ustálení na knižním trhu. Žízní však dokázal, že jeho přínos netkví jen v jisté formě prvenství, stání u počátku. Je mistrem svého řemesla a v Žízni dosáhl svého pomyslného vrcholu v rámci série.

Kniha nabízí kvalitní zábavu s dostatečným množstvím napětí, možná až nadbytečnou dávkou brutality, které sem Nesbø vměstnal pravděpodobně rekordní množství.

Otázkou zůstává, zda je jedenáctý díl poslední. V nakladatelství Kniha Zlín se domnívají, že nikoliv. „Jelikož román nemá dopracované jednotlivé linky, domníváme se, že další díl bude,“ prozradila Lucie Fruhwirtová.

Je tedy velmi pravděpodobné, že Harry Hole ještě své poslední slovo neřekl.

Jo Nesbø: Žízeň
Kniha Zlín, překlad Kateřina Krištůfková, 600 stran, 399 Kč

Celkové hodnocení: 90 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám