Hlavní obsah

RECENZE: Jak přežít krize hospodářské i osobní

Právo, Radmila Hrdinová

Američanka Betty MacDonaldová patří u nás k velmi čteným autorům. Její humoristická autobiografie Vejce a já se dokonce ve čtenářské anketě ocitla na samotné špici oblíbenosti. Dramatizací její knihy Kdokoli může dělat cokoli zahájila 1. července provoz Letní scéna pražského Divadla Ungelt na hradčanském Novém Světě v Praze.

Foto: Jan Malíř

Zleva Máša Málková a Tereza Kostková jako sestry Bardovy, nad nimi Eva Josefíková jako tajemná Dorita.

Článek

MacDonaldová umí psát o složitých životních situacích s nadhledem a humorem, což platí i o její reflexi hospodářské krize třicátých let minulého století, která postihla především obyčejné lidi. A z nich nejvíc ženy, pro něž sehnat práci se stalo každodenním bojem o přežití, který často končil tragicky.

To ovšem neplatí pro sestry Bardovy, ovládané energickou Mary (Máša Málková), která ví, že pracovat v kanceláři může kdokoli, kdo má dost sebevědomí, schopnosti poradit si v každé situaci, a hlavně smysl pro humor. A tak ona i její mnohem neprůbojnější sestra Betty (Tereza Kostková) procházejí neuvěřitelným řetězcem pracovních míst a s nimi i dobrodružstvími, v nichž se často ocitají na štíru se zákonem. To jim ale nebrání žít život s chutí a naplno.

Foto: Jan Malíř

Maminka v podání Jitky Smutné se z ničeho nehroutí. Vpravo Tereza Kostková jako Betty.

Rodinu drží pohromadě Matka (Jitka Smutná), která sice svými lidumilnými sklony občas ohrožuje chod domácnosti, ale zase dokáže vyčarovat noblesní večeři z ničeho. Co nejvíc, své dcery i vnučky bezmezně miluje. A z ničeho se zásadně nehroutí.

Ještě je ve hře sestra Dede v dívčí podobě Evy Josefíkové, jež ale vystřihne i tajemnou Doritu Hessovou. Všechny mužské postavy, šéfy, policisty, dramatické umělce, úředníčky i gangstery si s velkou chutí a nápaditou zkratkou zahrají Jaromír Nosek a Jiří Hána.

Dramatizace Věry Maškové vychází z výborného překladu Evy Marxové a tvoří bezpečný základ pro dynamickou inscenaci, která v režii Petera Gábora evidentně baví herce i diváky. Kromě pobavení občas donutí hlediště i k zamyšlení, protože problémy, o nichž pojednává, mu nejsou až tak vzdálené.

Inscenace má příjemnou retro atmosféru, danou i jednoduchou scénografií s dobovým plakátem a výběrem hudby. Pro pohodové letní večery na malebné scéně hradčanského zákoutí je volba Betty MacDonaldové i inscenace postavená na kvalitních hereckých výkonech skvělou trefou.

Betty MacDonaldová: Kdokoli může dělat cokoli
Dramatizace Věra Mašková, režie a výběr hudby Peter Gábor, scéna Michal Syrový, kostýmy Alena Schäferová. Premiéra 1. července na Letní scéně Divadla Ungelt, Praha, psáno z reprízy 3. července

Hodnocení: 85%

Může se vám hodit na službě Zboží.cz:

Související témata:

Výběr článků

Načítám