Hlavní obsah

RECENZE: Hrabal jako suchý encyklopedický digest

Právo, Radmila Hrdinová

Operní soubor pražského Národního divadla uvedl ve čtvrtek na Nové scéně světovou premiéru původní opery Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal.

Foto: Hana Smejkalová

Roman Janál vytváří Bohumila Hrabala s velkým citem a pochopením.

Článek

Devadesátiminutový opus se pokouší o portrét jednoho z nejosobitějších českých spisovatelů, „pábitele“ Bohumila Hrabala. Problém díla ale tkví už v libretu, které si napsal skladatel sám. Netvoří kompaktní dramatický celek schopný postihnout Hrabalovu jedinečnost, pouze donekonečna opakuje útržkovité citáty z jeho života či názorů. A to tak, že divák neznalý Hrabalových próz se v něm bude těžko orientovat.

Opera konfrontuje Hrabala se třemi ženami jeho života – matkou, manželkou Pipsi a Múzou. Ovšem i tyto postavy jsou jen schémata, jež jako by vystoupila z mechanického panoptika. Zcela zásadně chybí atmosféra hospody a lidí, kterými se Hrabal obklopoval a jejichž osudy dokázal přetvořit v úžasné prózy.

Tuto roli nemůže naplnit ani sbor, jenž je jen dalším aktérem opakujícím nekonečně z kontextu díla i doby vytržené repliky. Štědroňův Hrabal tak působí jako solitér bez chuti a vůně, encyklopedické heslo, které nevystihuje jeho podstatu.

Foto: Hana Smejkalová

Inscenace Don Hrabal je hodně rozpohybovaná.

Podobně fragmentární charakter má i hudba, čerpající na jedné straně z dobové taneční hudby, na druhé z Janáčka, její výrazový rejstřík sahá od charlestonu až k folklóru spojenému s postavou Cikánečky. Posluchačsky je přístupná a nepostrádá vtipné momenty, ale jako dramaticko-hudební celek nepůsobí kompaktně a lidskou ani tvůrčí osobitost Hrabala ryze hudebními prostředky tlumočit nedokáže.

Režisérka Linda Keprtová dostala z díla na jeviště maximum. Útržkovité výjevy se pokusila scelit metaforickými obrazy skrze rozehrané akce aktérů, včetně pětice dívek-holoubků. Velkou oporu našla v citlivém přístupu barytonisty Romana Janála k titulní postavě, kterou naplnil dokonale jak po pěvecké, tak i herecké a pohybové stránce, a hlavně vnitřním prožitkem Hrabalovy osamělosti.

Miloš Orson Štědroň: Don Hrabal

Dirigent Jan Chalupecký, režie Linda Keprtová, scéna Martin Černý, kostýmy Tomáš Kypta, Světová premiéra 14. prosince na Nové scéně ND, Praha

Celkové hodnocení: 60 %

Související témata:

Výběr článků

Načítám