Článek
Jsou to především odporně bohatí hosté, které shromáždil do titulního hotelu Palace v Alpách (natáčelo se poblíž švýcarského luxusního střediska Gsttad) o silvestrovské noci z roku 1999 na 2000 a dal jim tváře hvězdných herců starší generace.
Fanny Ardantová, Mickey Rourke, John Clees, to jsou ti nejslavnější z nich. Jsou tu požitkáři, alkoholici, hosté s nejroztodivnějšími požadavky a domácími mazlíčky, mezi nimiž nechybí čivava ani tučňák. Staré bohaté dámy jsou jedna od druhé téměř k nerozeznání, protože je „všechny přešíval jeden plastický chirurg, takže je teď sám nepozná“.
Bezmála stoletý miliardář a jeho mladičká mírně řečeno korpulentní manželka chtějí oslavit roční výročí svatby. Nechybí parta ruských mafiánů a jejich rozdováděných společnic ani jeden zazobaný vykuk, který chce využít půlnoc, v níž se láme tisíciletí, k finančnímu prospěchu.
RECENZE: Jedna chobotnice a jedna uklízečka. Přátelství, které rozněžní

A je tu také chudá rodina z Českých Budějovic, která přijíždí, aby jednoho z pozvaných boháčů překvapila šokujícím důvěrným sdělením. Přitom Polanského představa o české rodině té doby je sama o sobě značně bizarní.
O všechny hosty se stará velmi početný personál pod dohledem hlavního manažera hotelu (Oliver Masucci), který už před příjezdem všechny připravil na to, že noc bude velmi náročná, a také je ujistil, že konec světa to nebude. A to přesto, že ve vzduchu visí Y2K a hrozí, že s půlnocí se zhroutí všechny počítače světa a tím dojde k výkyvům na účtech velkých finančníků. Případně, že ten konec světa nastane.

Milan Peschel a Mickey Rourke by na novém tisíciletí chtěli zbohatnout.
Ke zhroucení má však během noci blíž manažer, který svými schopnostmi vyřešit všechno může dokonce lehce připomenout legendárního Carla Carlucciho z nesmrtelné komedie Nebožtíci přejí lásce. Bizarní příběhy jednotlivých postav jsou spíše jen načrtnuté než vyprávěné, ale v tomto případě to nevadí.
Hotel Palace není tak dobře napsaný jako loňský Trojúhelník smutku Rubena Östlunda, který ostrou a chytrou satirou na svět boháčů, působivým obrazem těch, kteří jim slouží, relativizováním obojího a chytrým humorem okouzlil festival v Cannes, na kterém získal Zlatou palmu, a poté ještě ovládl Evropské filmové ceny.
Evropským filmem roku je Trojúhelník smutku

Je zřejmé, že tak jasnou vizi, co a proč chce sdělit, Polanski na rozdíl od Östlunda neměl. Nebo mu o hlubší sdělení ani nešlo.
Je tu však gejzír nápadů, které Polanski do filmu se spoluautory scénáře Jerzym Skolimowským a Ewou Piasowskou vložil.
Jedna neuvěřitelná situace střídá druhou, některé jsou vtipné, jiné trochu drhnou, ale vcelku jde o zábavu, která nenudí.

Hotel Palace
Herci jsou dobře vybraní, ke svým postavám sedí a svými výkony filmu hodně pomohli. Vedle toho má Hotel Palace i dobrou stylizaci, hýří barvami a spolu s celou výpravou přináší příjemnou podívanou.
Obdivuhodné je, že režisér Polanski má v devadesáti letech celý film pod kontrolou, režíruje s jistotou, která u filmařů tohoto věku rozhodně není obvyklá.
Hotel Palace je tak s blížícím se koncem roku přesně tou zábavou, která se k němu nejen silvestrovskou nocí, během níž se odehrává, dobře hodí.
Hotel Palace |
---|
Itálie/Polsko/Švýcarsko/Francie 2023, 100 min. Režie: Roman Polanski, hrají: Oliver Masucci, Fanny Ardantová, Mickey Rourke, John Clees a další |
Hodnocení: 75 % |
RECENZE: Lítá v tom aneb Proč se držet svého kopyta

Může se vám hodit na Firmy.cz: Kina