Hlavní obsah

RECENZE: Hérotonda v labyrintu počítačových her

Hérostratos roku 356 př. n. l. údajně zapálil Artemidin chrám v Efesu. Mark Chapman v roce 1980 zastřelil svůj idol, Johna Lennona. Trojice mladíků zapálila v roce 2017 dřevěný kostel Božího Těla v Gutech u Třince. Co mají tyto tři události společné? Jejich aktéři se tímto činem zapsali do historie. Sice negativně, ale zviditelnili se.

Foto: archiv Naivního divadla

Inscenace paroduje i nejrůznější televizní show.

Článek

Tuto myšlenku sleduje nová inscenace libereckého Naivního divadla s názvem #Burn #IAmHere #Herostratos, jejíž autoři vymysleli bizarní příběh o tom, jak by si počínal Hérostratos v době počítačových her.

A tak se hlavní postava, youtuber Tonda, zapojí do hry, v níž si volí Hérostratovu identitu a pod jménem Hérotonda překonává obvyklé překážky v podobě monster, jež je třeba zabít, na cestě k Artemidinu chrámu. Anebo k tomu v Gutech u Třince?

Do příběhu se totiž neustále plete jakýsi narušitel, z něhož se nakonec vyklube Lennonův vrah. A dojde i na trojici žhářů zcela nedávných.

Foto: archiv Naivního divadla

Hérotonda jako postava počítačové hry vydávající se na cestu k Artemidinu chrámu.

Inscenace je určena pro teenagery, kteří jsou ve světě sociálních sítí a počítačových her doma, ale práci s technickými vymoženostmi, včetně live kamery a zeleného „zmizíkového“ pozadí, ocení i ti, kteří jakživo žádnou hru nehráli.

Padesátiminutový příběh má spád a zábavnost plynoucí z množství vizuálních triků. Jenže právě v té je skryt i problém inscenace.

A to vnucující se otázka, zda se diváci nebudou bavit natolik, že jim ujde varovný apel na nebezpečí herostratismu, tj. chorobné touhy proslavit se za jakoukoli cenu. Zlom z rozjuchané hry do mentorující roviny je náhlý a neorganický a v teenagerském publiku může vyvolat spíše pocit zklamání z opuštění zábavy, v níž ten sice poněkud primitivní, ale vlastně i sympatický Hérotonda moc varovných impulzů nebudí.

Tento typ inscenace by potřeboval doznění v besedě po představení, jež by diváky dovedla k poznání, jež inscenace přes všechnu vynalézavost jen naznačí.

Foto: archiv Naivního divadla

Práce se zeleným pozadím je vynalézavá.

Foto: archiv Naivního divadla

Loutkářské techniky se zde pojí se světem vizualizace a počítačových her.

Tomáš Jarkovský a Jakub Vašíček: #Burn #IAmHere #Herostratos
Režie Jakub Vašíček, výprava Kamil Bělohlávek, hudba Daniel Čámský a Filip Homola, dramaturgie Tomáš Jarkovský a Vít Peřina. Premiéra 20. května v Naivním divadle, Liberec.
Hodnocení: 75 %

Může se vám hodit na Firmy.cz: Naivní divadlo Liberec

Související témata:

Výběr článků

Načítám