Hlavní obsah

RECENZE: Hello, Welcome s lehkostí studuje frustraci táhnoucí se napříč pozdními mileniály

Šimon Holý se zamiloval do hlášky Hello, Welcome robotického hlasu automatických dveří. Stejně jako v minulosti se v hlavě mladého filmaře nejprve zrodil titul snímku, a až pak scénář. Komedie, kterou v předpremiéře uvedla Letní filmová škola v Uherském Hradišti, je zdařilým nástinem situace čekatelů na kariérní úspěch, byť spíše v hrubých rysech.

Trailer k filmu Hello, WelcomeVideo: Aerofilms

Článek

Holý nedávno oslavil třicetiny a k narozeninám si příznačně nadělil třetí celovečerní film, který přichází po jeho debutu Zrcadla ve tmě (2021) a druhém počinu A pak přišla láska… (2022).

Hello, Welcome uzavírá volnou trilogii o ženách na pokraji změny. Po prozkoumání rozpadu milostného vztahu a hledání nové životní etapy se vrhl na studování herecké profese. S tou se pojí značná rivalita, jež se střetává se snahou o kolegiálnost.

Holý coby režisér, scenárista a producent v jedné osobě zasadil příběh do prostředí karlovarského filmového festivalu. Přehlídka je pro herce velkou příležitostí pro nabytí konexí, ovšem i za cenu jisté přetvářky a nadbíhání vlivným činitelům.

Režisér Šimon Holý: Je důležité mluvit o tom, co se děje teď a tady

Kultura

Do soukolí vtahuje ctižádostivou hvězdičku Adélu (Alena Doláková), trochu netečnou Soňu (Sára Venclovská) a nejistou Emu (Eliška Soukupová).

Dynamika trojice kamarádek-hereček je přitom víceméně šablonovitě vylíčená. Zahrnuje nepsanou vůdkyni, její obdivovatelku a méně výrazný doplněk, tedy uspořádání, jaké v podstatě opakuje strukturu z Pusinek v režii Karin Krajčo Babinské či britského dramatu Jak mít sex od Molly Manning Walkerové.

V případě Hello, Welcome se nejprokreslenější postavou se silným dějovým obloukem stává Ema. Její frustraci prýštící z pocitu vlastní nedostatečnosti a na ni navázanému čelení průbojnějšímu okolí Soukupová skvěle vystihuje.

Ačkoli vypovídá především o světě šoubyznysu, Eminu zkušenost lze zevšeobecnit na pozdní mileniály, mezi něž se řadí Holý i trojice hereček, a především na generaci Zet, pro niž je úspěch na odiv většinou vyšší hodnotou než materiální bohatství.

Slabinou scénáře je však překotnost prozření, ke kterému protagonistka dospěje, a také strhávání přílišné pozornosti právě k jejím prožitkům, kvůli čemuž zůstává psychologie zbylých dvou dívek poněkud neprohloubená.

O strachu z budoucnosti. Šimon Holý a jeho filmový portrét generace mileniálů

MFF KV

Film se natáčel v reálných kulisách loňských filmových Karlových Varů pouhých šest dnů. S přihlédnutím k tomuto aspektu je úctyhodné, jak dobře se herečky s rolemi popasovaly a jak málo se šibeniční lhůta projevila na výsledné podobě.

Prozradila se vlastně jen na nízkorozpočtově působícím obraze. Produkce totiž točila na jedinou kameru bez světel a dalších technických propriet, s čímž se však štáb na Letní filmové škole netajil.

Holému se podařilo zpřítomnit mnohem honosnější protějšek moravského nesoutěžního festivalu, na nějž s filmem přijel, a vše, co k němu neodmyslitelně patří. V pozadí například neustále hlučí dunící hudba pod hotelem Thermal, středobodem tamního dění. Film zaznamenává i to, že na promítání nebo večírky bývá složité se dostat.

Typická jsou rovněž různá nenadálá mikrosetkání, která režisér spontánně zachycoval se skutečnými osobami a chytře vpravil do celku. Přesné je i ztělesnění vyhořelé, leč pořád dravé novinářky Janou Plodkovou.

S formanovským humorem Holý ukazuje, že příslovečně na prodej jsou všichni, pak už jen záleží na každém jedinci, zda na tuto společenskou hru přistoupí.

Film vstoupí 8. srpna do kin.

Hello, Welcome
ČR 2024, 85 min. Režie: Šimon Holý, hrají: Eliška Soukupová, Alena Doláková, Sára Venclovská, Jana Plodková, Václav Vašák a další
Hodnocení: 65 %

OBRAZEM: Vyšehrad Fylm spěje ke dvojce

Film

Z křehké blondýnky neohroženou zrzkou. Cate Blanchettová v Borderlands

Film

Výběr článků

Načítám