Hlavní obsah

RECENZE: Führich - lepší katalog než výstava

Právo, Peter Kováč

Národní galerie představuje v Salmovském paláci v Praze na Hradčanech pozapomenutou osobnost českého umění první poloviny 19. století Josefa Führicha, rodáka ze severočeské Chrastavy.

Foto: Repro katalog

Jedno z děl Josefa Führicha

Článek

Malířství vystudoval na pražské Akademii (v Praze se i oženil), ale po pobytu v Itálii se natrvalo usadil ve Vídni, kde se stal profesorem na výtvarné akademii. Ozvuky jeho díla ale trvale zasahovaly do Čech, kam čas od času zajížděl.

Führich se profiloval především jako autor náboženských a historických obrazů. Jeho styl měl blízko k německým nazarénům, se kterými se spřátelil v Římě. Společně s nimi hledal inspiraci v umění pozdní gotiky a rané renesance.

Organizátoři představili Führicha téměř vším, čím kdysi zaujal své publikum. Nicméně bilance působí dosti nudně, takřka bez výtvarného nápadu, který by vedl současného diváka k pochopení malířova světa.

Daleko zajímavější je obsáhlá publikace Josef Führich - Z Chrastavy do Vídně, vydaná Národní galerii společně s Oblastní galerií v Liberci v české a německé verzi. Málokdy se stane, že by katalog byl mnohem lepší než sama výstava. Ovšem paradoxy se občas dějí.

Celkové hodnocení: 50 %

Josef Führich: Z Chrastavy do Vídně

Salmovský palác v Praze, do 25. ledna

Související témata:

Výběr článků

Načítám