Článek
Autorská inscenace režiséra Oliviery Py (režie, text i hudba) je inspirována pohádkovým příběhem bratří Grimmů o zamilované dívce uvězněné ve věži, jejím milém princi a válkou posedlém intrikujícím generálovi. Hrála se 12. září večer a 13. září odpoledne v plzeňském prostoru DEPO2015.
Formálně se inscenace pohybuje mezi operou, operetou, kabaretem či vaudevillem, nepřehlédnutelná je inspirace němou groteskou i filmovým melodramatem, nepřeslechnutelné hudební odkazy. Pětice aktérů výborně zpívá, hraje na klavír či violoncello a pohybuje se zkušeně v rovině herecké nadsázky. Tu a tam se scénografickým gestem naznačí vážnější válečné téma, ale v zásadě je to lehce zábavné představení, snadno komunikující s diváky.
Festival Divadlo nabídne české soubory i francouzskou hvězdu
S hodinovým komorně obsazeným titulem lze úspěšně projet křížem krážem všechny možné festivaly, což potvrdila i slova aktérů na besedě po sobotním představení.
Jenže nepřináší nic nového, divadelně inspirativního. Zvláště v kontextu českého divadla, kde zkušenějšímu divákovi šly hlavou vzpomínky na inscenace z 80. let 20. století, jako byl Aucassin a Nicoletta smíchovského Labyrintu anebo hravé a hudebně stejně profesionální produkce hradeckého Draku. A příkladů by se našlo víc.
Dramaturgie plzeňského festivalu si může odškrtnout ze seznamu režisérů další slavné jméno, ale divadelní svátek, který by zanechal výraznější stopu v myslích diváků, se tentokrát nekonal.
Režisér Radovan Lipus: Témata spojená s Karlem Čapkem rezonují v dnešní situaci
Plzeňský festival Divadlo skončí v neděli 13. září večerním představením Havlovy Žebrácké opery v produkci Městského divadla Brno. Pro plzeňské publikum nabídne do 17. září ještě epilog v podobě několika diváckých titulů pražských divadel.