Hlavní obsah

RECENZE: Fotografická soutěž dává šanci hlavně méně zavedeným autorům

Právo, Jan Šída

Výstava, která probíhá v pražské Nikon Photo Gallery, ukazuje padesát nejlepších snímků amatérských i profesionálních autorů. Dvanáct nejvýraznějších prací obsahuje i Nikon kalendář 2014, který byl vydán v limitované edici. To je zřejmě pro mnohé tvůrce největší poctou.

Foto: katalog výstavy/František Tůma

Vítězná fotografie Františka Tůmy Joker stojí na kontrastu ubíhajícího času a nehybné skutečnosti.

Článek

Žánrový rozptyl fotografií sahá od krajiny přes sportovní momentky, abstrakci až k pouliční reportáži. Je možná překvapivé, že na výstavě najdeme málo aktů.

Proč tak oblíbený umělecký směr nemá výraznější zastoupení? Protože smysluplné zobrazení nahého lidského těla není jednoduché. Dá se dokonce říci, že se jedná o nejobtížnější fotografickou disciplínu. Najít vlasově tenkou linii, probíhající mezi banální vulgaritou a estetickou krásou, chce zkušenost, nápad i řemeslnou zručnost.

Přesto je na výstavě akt, který stojí za pozornost. Adriana Ryzí (Alice Stark) pojala svou obnaženou krásu s něžností i tajemstvím. Torzo nahé ženské postavy je perforováno proužkovaným stínem, který vytvářejí žaluzie v pozadí.

Reportážní snímky

Nejvýraznějšími pracemi jsou však reportážní fotografie. František Tůma má smysl pro jemný detail. Muž, který popisuje zeď jakýmsi heslem, je sám takto popsán. Na levém lokti má vytetovaný pentagram.

Radek Hlubuček zase sází na výrazný kontrast archaického a moderního světa. Indický jogín sedí pod reklamními nápisy, z nichž nejvýraznější je Yoga Training Centre. Vedle stojící koza se dívá směrem, kam ukazuje šipka na poutači. Jemný humor, nadsázka a irone je to, co dělá fotografii zajímavou.

Vítězný snímek Joker, který vytvořil František Tůma, poněkud vybočuje z řady. Jezdec na skútru má nasazenou klaunskou masku a kolem něj pádí život. Tvůrce tento kontrast akcentuje tím, že ostrou figuru obklopil rozmazaným okolím. Vytvořil tak dojem téměř kosmické rychlosti malého vozítka, které právě projíždí časovou smyčkou do jiných dimenzí. Symbolika dvou na sobě nezávislých aspektů světa – věčně pádícího času a zamrzlé šaškovské reality.

Často banální témata překonávají všichni soutěžící technickou dokonalostí. Výrazná barevnost a místy až přehnaná dokonalost výsledného zpracování posouvá některé fotografie spíše do oblasti obrazů. Můžeme se tedy ptát, jestli má smysl posouvat fotografii tímto (technickým) směrem, nebo jestli má být v každém případě primární nápad a originalita.

Tuto výstavu lze chápat jako ukázku toho, že fotografie je dnes naprosto svobodným a demokratickým uměním. S nadsázkou lze říci, že fotit může opravdu každý. A nemusí k tomu mít ani výrazný talent, ani velký finanční obnos na zakoupení kvalitního aparátu. Stačí mít prostě chuť stisknout v pravý čas spoušť.

Celkové hodnocení: 65 %

Nikon kalendář – moje srdeční záležitost

Nikon Photo Gallery, Praha, do 16. března

Související témata:

Výběr článků

Načítám