Hlavní obsah

RECENZE: Fifty. Uvěřil jsem, že se můžu změnit

Před dvaadvaceti lety Petr Zelenka debutoval jako dramatik a divadelní režisér v Dejvickém divadle Příběhy obyčejného šílenství. Od té doby napsal dalších devět her, z toho tři pro Dejvice. Desátou hru, Fifty, psal přímo na tělo dejvickému souboru, zvláště Ivanu Trojanovi.

Foto: Hynek Glos

David (Ivan Trojan) s bývalou ženou Andreou (Klára Melíšková) příliš dobře nevychází.

Článek

Hra vypráví o tom, co prožívá pozdní padesátník, který si vlastní vinou dost zkomplikoval život a jemuž teprve nyní dochází, že se už asi nezmění. A víc než rezignace je to úleva.

David (Ivan Trojan) žije na hausbótu a sní svůj sen o sexu ve třech, zatímco řeší své minulé, současné i budoucí vztahy se ženami, do nichž se zaplétá s naivitou neodpovídající jeho věku. Zelenka je autor navazující na anglosaskou tradici „dobře napsané hry“, která baví diváky a hercům poskytuje vděčně napsané postavy. Je mistrem ve splétání reálných a absurdních situací, jeho dialog je úsporný a gradovaný do vtipných point, přitom se dotýká věcí, s nimiž se diváci dokážou snadno identifikovat. Ať už jde o osobní či společenská témata.

Foto: Hynek Glos

Krizi padesátníků řeší David (Ivan Trojan) se svým kamarádem Romanem (Václav Neužil).

Dejvický soubor si se Zelenkou rozumí a tlumočí jeho text v autorově režii příjemně vstřícným způsobem. Platí to zejména o Ivanu Trojanovi, který v Davidovi vlastně nepředvádí nic výrazně nového, ale bezpečně, a s velkou dávkou autenticity hraje lidskou bytost, jejíž problémy předkládá divákům s hereckým mistrovstvím, skrytým za zdánlivou a odzbrojující samozřejmost. Netlačí na vtipnost point, ale pronáší je jako součást běžného dialogu, s elegancí a hereckou radostí. A diváci to oceňují.

Stejně precizně staví svého bubeníka Romana Václav Neužil. Martin Myšička je neodolatelný v postavě vysokoškolského pedagoga Jana nacházejícího zalíbení ve starších ženách, Tomáš Jeřábek baví ve fetujícím a intelektuálně pomalejším neurotikovi Tomovi.

Foto: Hynek Glos

David (Ivan Trojan) má letitý sen o sexu ve třech. Zatím si ho ještě nesplnil.

A přestože u Zelenky bývají ženské postavy méně zajímavé než mužské (a ve Fifty tomu není jinak), Veronika Khek Kubařová, Klára Melíšková i Elizaveta Maximová vytvářejí přesvědčivé a živé figury žen, které procházejí Davidovým životem a vedou ho k pozdnímu poznání, že na nový začátek je nejspíš už pozdě. Fifty jako hra i inscenace dokazuje, že Dejvické divadlo dobře ví, čím diváky potěšit, aniž by se jim jakkoli podbízelo.

Petr Zelenka: Fifty
Režie Petr Zelenka, scéna Nikola Tempír, kostýmy Katarína Hollá, dramaturgie Olga Šubrtová. Premiéra 3. prosince 2022 v Dejvickém divadle, Praha (psáno z reprízy 5. března).
Hodnocení 90 %

Související články

RECENZE: Co je v módě v Novgorodě

„Co je v módě v Novgorodě, nikde jinde nemají,“ zpívá se v inscenaci pražského Divadla Semafor. Musí to být ovšem Nižní Novgorod Jiřího Suchého, který se hraje...

RECENZE: Žena, která nemohla žádat o milost

Kunsthistorička a archeoložka Růžena Vacková není tak známá jako popravená Milada Horáková. A to přesto, že její osud odráží zrůdnost režimu 50. let...

RECENZE: Naši furianti v poetickém bezčasí

Stroupežnického Naši furianti se na repertoár Národního divadla vracejí se stejnou pravidelností jako Smetanova Prodaná nevěsta. Jako by každá tvůrčí generace...

Výběr článků

Načítám