Článek
Patří k němu nejen barokní budovy bývalé Jezuitské koleje, ale také zahrady s umělým vodopádem, před vchodem stojící obrovská socha Aleše Veselého, působící jako mimozemské UFO, a od minulé soboty také stálá expozice moderního umění Stavy mysli / Za obrazem, kterou připravil Richard Drury, Angličan žijící od roku 1991 v Čechách.
Drury opustil tradiční chronologické a stylové uspořádání, jak ho najdeme v jiných českých a moravských galeriích. Za sebou tak nenásledují secese, expresionismus, kubismus, abstrakce a surrealismus, ale v každé z mnoha místnosti jsou vedle sebe představena díla různých směrů i historických období, která vyjadřují jinými formami obdobnou myšlenku.
Pro každou část expozice si Drury vymyslel vždy dvě různá protikladná témata týkající se umělcových prožitků a vášní. V galerii jsou obrazy vyjadřující odvahu a strach, přátelství a samotu, ironii a úctu, zranitelnost a vzdor, meditaci a odcizení, radost a žal, něhu a krutost, harmonii a chaos. Díky takové konfrontaci lépe vyniká lidské poselství umění, dalece přesahující svou dobu či styl.
Je to expozice vnímavě otevřená vůči divákům
Návštěvníci už neluští záhady konstrukce kubistického prostoru nebo tajemství abstraktních kompozic, ale sami hledají, co malby a sochy vyjadřují, jak a čím promlouvají. Vedle sebe najdeme abstraktní kompozici Jana Kubíčka a folklórní impresionismus Joži Uprky nebo akademickou malbu Vojtěcha Hynaise v sousedství kubistického Josefa Čapka.
Díla českých tvůrců doplňují i ojedinělé kusy zahraničních umělců. Po boku Jiřího Načeradského, Michaela Rittsteina a Ivana Komárka se třeba objevuje postmoderní Erró z Islandu, jehož velký obraz GASK získala po umělcově výstavě v Karolinu.
Drury navíc tvrdí, že novou expozici pojal jako zahradu, kde se v rámci stálé údržby a péče budou vystavená díla pravidelně obměňovat, aby návštěvníci měli důvod se tam po čase vracet. Počítá při tom i se zápůjčkami z jiných galerií a od soukromých sběratelů.
Jeho vtipné instalaci, která na světlo z depozitářů vynesla i mnohá pozapomenutá díla, napomohla dobrá znalost sbírkového fondu, kterému se věnuje už dvacet let, a také pohled cizince – Angličana, který přistupuje k modernímu malířství s vytříbeným vkusem k uměleckým hodnotám a současně pracuje s jistým nadhledem a ironií.
Exponáty jsou kromě popisků doprovázeny citáty či aforismy, vybranými postřehy malířů, sochařů, spisovatelů a hudebníků o umění a jeho poslání. Divák si tak může vlastní úvahy konfrontovat s názory těch, kteří jsou, nebo byli přímo účastni uměleckého tvoření.
Koncepce Druryho není úplně nová. Už kdysi dávno ji prosazovali třeba Francouzi André Malraux nebo René Huyghe, známý u nás z překladu knihy Řeč obrazů. A v Brně ji nedávno prezentoval Ladislav Kesner na výstavě Obrazy mysli / Mysl v obrazech, kde však šlo především o dešifrování toho, jak umělec vnímá okolní realitu.
V případě stálé expozice je Druryho pojetí v České republice průlomem
Možná popudí odborníky přílišnou subjektivností, občas se totiž kurátor dostává na tenký led, ale divákům nabízí přitažlivou a zajímavou podívanou, která je vrací zpět do galerie a otevírá jim oči k vnímání moderního a současného umění. Škoda jen chybějícího katalogu, který se připravuje.
Kutná Hora se od minulého týdne už prostě nemusí chlubit jen středověkou mincovnou a krásným pozdně gotickým chrámem sv. Barbory.
GASK a její expozice Stavy mysli / Za obrazem je dalším důvodem, proč se vypravit do města, které UNESCO zapsalo na seznam světového kulturního dědictví.
Stavy mysli / Za obrazem |
---|
GASK, Kutná Hora, denně kromě pondělí 10–18 hodin |