Článek
Zařazení titulu na repertoár scény, jež má s muzikálem letitou tradici, je logické. Horší je ale samotné dílo, které má ke skutečnému muzikálovému tvaru daleko. Víc připomíná činoherní revui s písničkami a meziaktní hudbou. Ta se bohužel nese ve značně jednotvárném, sladkobolně a nyvě popovém duchu s lyrickými smyčci a romantickým klavírem.
David Drábek vsadil na atraktivitu obludária, v němž se vedle Merricka vyskytuje i přerostlý Moyzes (Zdeněk Piškula ho po celé představení odehraje na obřích chůdách), siamské sestry Róza (Tereza Marečková) a Josefína (Tereza Krippnerová), leopardí žena Samira zamilovaná do Merricka (Petra Tenorová), třínohý muž Franco (Filip Březina) či dívka trpasličího vzrůstu (Štěpánka Pencová). A ačkoli jsou permanentně týráni zlotřilým majitelem podniku dr. Howardem Reinholdem (Petr Konáš), jsou všichni šťastní a mají se moc rádi.
A v tom je právě problém. Protože i Joseph se záhy z obludária dostane do domácnosti dr. Fredericka Trevese (Tomáš Klus), v níž je hýčkán, takže po většinu času jen šťastně listuje knihami a popíjí oblíbené kakao. A ještě mu Treves najde i ztracenou maminku (Daniela Kolářová), která je pravda pomatená, ale také šťastná.
Popelka na ledě nadchla nejen děti, ale i dospělé diváky
Přimyšlená zápletka
A tak aby bylo vůbec o čem hrát, musí si autoři přimyslet zápletku, v níž si mladý student Gándhí (Kryštof Krhovják) pořídí dítě s jednou ze siamských sester a z dr. Reinholda se vyklube Jack Rozparovač, hrdinně přemožený odvážným dr. Trevesem. A vše skončí happyendem, při němž sice umírá, ale ovšemže šťastně a s osudem smířený Joseph Merrick.
Z propadla vyleze muzikálová company, která po celou dobu představení neměla prakticky nic na práci, aby její členové s tvářemi zahalenými závoji provedli svůj „coming out“, při němž vyjde vskutku překvapivě najevo, že i jejich tváře nejsou zrovna nejkrásnější.
Co si s touhle cukrkandlovou pohádkou mají počít herci, ví snad jen režisér. Nejlépe si s rolí dr. Trevese poradil Tomáš Klus, byť i on setrvává v poměrně jednotvárné přívětivé stylizaci postavy. Tomáš Havlínek spíš přemáhá nástrahy Merrickovy obří masky a stylizované mluvy. Ale co si mají počít diváci téměř tříhodinového představení, jehož vtipkování se nese na úrovni opakované záměny jména Ghándího ženy Kasturby na Masturbu, je otázka.
Tragika životního příběhu Josepha Merricka se nekoná. Jen nepříliš zábavná show.
David Drábek, Tomáš Belko, Darek Král: Elefantazie |
---|
Režie David Drábek, dramaturgie Jana Slouková, hudba Darek Král, scéna Petr Vítek. Premiéra 11. února v Divadle ABC, Praha (psáno z reprízy 12. února). |
Hodnocení 40 %