Hlavní obsah

RECENZE: Dvě tváře hudební klasiky

Právo, Richard Hruban

Páteční koncert České filharmonie představil posluchačům v pražském Rudolfinu Myslivečka, Mozarta, Haydna i Beethovena. Hostem večera byla česká mezzosopranistka Magdalena Kožená, v čele orchestru stál italský dirigent Giovanni Antonini.

Foto: Česká filharmonie - Jan Hromádko

Magdalena Kožená nadchla publikum áriemi Myslivečka, Mozarta i Haydna.

Článek

První část večera patřila Kožené. Čtyřmi áriemi, jejichž vznik dělí pouhých dvacet let, se jako červená nit vine téma lásky, zmaru, obav, žárlivosti, nenávisti, hněvu a šílenství.

Inteligentní pěvkyně dokáže obsah árií prolnout do hlasu, jež má pod dokonalou kontrolou. Stylovostí i proměnlivým výrazem vtáhla posluchače do dramatických situací i bez nutné znalosti textu.

Dokonalá intonační jistota je u ní samozřejmostí, vložená energie nepůsobí příliš expresivně. Hladce zvládla obtížnou Mozartovu Elvíru, nejbližší jí byla Ilia z Idomenea a nejvíc prožitku vložila do citově vypjaté koncertantní árie Haydnovy Bereniky. Dirigent Antonini citlivě s přesně reagujícími filharmoniky dokresloval dějové pásmo každé árie.

Beethovenovu symfonii č. 7 zvanou Pastorální, jíž patřila druhá část večera, pojal dirigent jako živelný spád tónů a dramaticky vyhraněných dynamických kontrastů, jimiž posluchače provedl programní hudbou.

Vysoký tep Antoniniho provedení byl přerušen jen v nádherně vyklenuté druhé větě, naplněné vřelým citem k přírodě, kdy orchestr hrál v atmosféře až jakéhosi nadýchaného tlumeného světla.

Foto: Česká filharmonie - Jan Hromádko

Italský dirigent a flétnista Giovanni Antonini je častým hostem České filharmonie.

V komornějším obsazení vynikly průzračné a zářící linie v barvitém podání jedinečných dřev, žesťů i jemně vybroušené tóny smyčcové sekce. Česká filharmonie uplatnila své jedinečné technické schopnosti a souhru v někdy až příliš strhujícím tempu nehledícím na detaily geniálně napsané partitury. To platilo především pro třetí roztančenou větu i bouřlivé prostředí věty čtvrté.

Rušivým momentem skvělého večera byl jen potlesk publika po první a druhé větě Beethovenovy symfonie.

Česká filharmonie
Rudolfinum, Praha, 18. října

Hodnocení: 90 %

RECENZE: Strhující orchestrální drama

Hudba

Variace v listopadu rozezní Karlovy Vary

Hudba

Výběr článků

Načítám