Článek
Když se Michael probudí po měsíc trvajícím kómatu, zjistí za pomoci svého okolí, že z jeho paměti totálně zmizelo posledních jedenáct let života. Nepamatuje si vůbec nic, a co víc, zatímco poznává svou matku, jeho partner Paul, s nímž strávil dlouhých jedenáct let, je pro něj cizí, neznámý člověk.
To je příležitost pro matku, aby se pokusila Paula z jeho života odstranit. Ne kvůli jejich homosexuálnímu vztahu, ale protože se domnívá, že stáhl Michaela na svou přízemní úroveň a utlumil v něm jeho malířský talent. A je na Michaelovi, aby se rozhodl, na kterou z obou vášnivě soupeřících stran o jeho život se přikloní.
Quilterova hra není žádné melodrama, na otázku znovunalezení identity pohlíží věcně, dokonce i s humorem, občas se zbytečnými vulgaritami. Především je příležitostí pro tři herecké osobnosti, jimž režisér Pavel Ondruch dává dostatečný prostor.
Michal Ondřeje Nováka je mladík zaskočený nenadálou šancí, jež ho nutí uvědomit si řadu věcí, včetně přijetí vlastní sebestřednosti a míry svého talentu. Obtížně, krok za krokem, se vymaňuje z moci matky i partnera, k němuž si hledá novou cestu.
Petr Stach již podruhé prokázal, že mu intimní jeviště Ungeltu sluší stejně dobře jako velká scéna. Jeho Paul obratně balancuje na hraně sympatií publika a nařčení z manipulace Michaelova života. Zvnějšku šedý, v nepadnoucím obleku, neobratně, ale o to zarputileji bojuje o svou minulost i budoucnost po Michaelově boku s jeho matkou.
Tu hraje Hana Maciuchová jako excentrickou bytost, po níž zjevně Michael zdědil značnou část své sebestřednosti. I když bojuje za syna, divák má pocit, že jí jde hlavně o sebe. Umí být okouzlující, vtipná, ale i drsně cynická. Tam, kde herečka tlačí na expresivitu projevu, své Carol zbytečně přidává na tvrdosti, zatímco tam, kde využívá lehčích tónů jejího místy šokujícího humoru a otevřenosti, jí přidává na sympatiích a zajímavosti. A jen velmi vzácně nechá diváka nahlédnout i do její opuštěnosti a strachu ze stáří.
4000 dnů je další z Quilterových textů, který se jistě uchytí na českých scénách. Pro Ungelt je pak trefou do intimní hry, která baví i nutí k přemýšlení, jak by člověk s druhou šancí naložil.
Peter Quilter: 4000 dnů |
---|
Překlad: Marta Skarlandtová, režie: Pavel Ondruch, výprava: Alena Schaferová. Česká premiéra 4. února v Divadle Ungelt, Praha, psáno z reprízy 6. února. |