Článek
Další nominace přišla po jedenácti letech za Letce, o dva roky později za Krvavý diamant – tehdy to vypadalo hodně nadějně. Naposledy vyšel naprázdno loni Vlk z Wall Street. A jestli nedostane Oscara ani za hlavní roli ve filmu REVENANT Zmrtvýchvstání, který právě vstoupil se třemi Zlatými glóby (za nejlepší drama, režii Alejandra Gonzálese Inárritua a DiCapriův herecký výkon) do českých kin, bude to už divné. I když…
REVENANT je především obrazově naprosto strhující film a DiCaprio jako lovec kožešin a hraničář Hugh Glass podává neméně pohledný výkon. Tentokrát ovšem spíše co do fyzického nasazení než jako velkou hereckou kreaci. Takhle trpět v ledových vodopádech, pod drápy rozzuřené medvědice, ve vlastním studeném hrobě nebo pod palbou indiánských šípů, to chce hlavně velké odhodlání k výkonu. A to nejen DiCaprio při natáčení filmu REVENANT evidentně měl.
Příběh Hugha Glasse, který v roce 1823 přežil útok grizzlyho, patří do amerického folklóru stejně jako Jim Bridger (ano, ten co měl té noci sen…), který ostatně ve filmu ještě jako nedospělý chlapec rovněž vystupuje.
A velký imaginativní vypravěč, mexický scenárista a režisér Inárritu, oceněný loni Oscarem za niternějšího Birdmana, si právě tuto legendu vybral pro film o nezměrné vůli k přežití, o zradě, pomstě – a relativitě obojího. O malosti člověka uprostřed divoké přírody, ale zároveň o jeho velikosti v odhodlání se s ní o svůj život utkat. A také o onom věčném „nadřazeném“ muži, který bere druhým domov i způsob jejich života.
Zprvu to vypadá jako velmi expresivně, rozmáchle natočený western. V zasněžených lesích a horách Jižní Dakoty na americkém západě balí odraní, špinaví a k smrti unavení lovci kořist – kožešiny –, aby se vydali na dalekou cestu zpět ke svým ženám a dětem. Přepadení indiánskými válečníky je stejně očekávatelné jako pro většinu lovců marný pokus o útěk před jejich smrtonosnými šípy.
Zůstává jen malá skupina. Kapitán výpravy Andrew Henry, zkušený lovec Hugh Glass, jehož syn – míšenec – je zdůvodněním Glassových mimořádných znalostí krajiny i indiánských dovedností, lovec Fiztgerald, naštvaný na celý svět a indiány (počítaje mezi ně i Glasse) zvlášť, mladík Bridger, jehož naivita se ještě ukáže a dostane zabrat.
Po napadení rozzuřenou medvědicí a zradě, již je lepší neprozrazovat, se však z westernu stává především onen boj o přežití, v němž Glass připomene mnohé své skutečné, literární i filmové předchůdce.
Natočené je to opravdu úchvatně: většina scén na jeden záběr, svícení přirozeným světlem, kouzla velkého mága kamery Emmanuela Lubezkiho, z jehož záběrů jak velkolepých celků, tak na dřeň jdoucích detailů, se tají dech. Precizní dobová stylizace vše bezchybně rámuje.
Ano, všichni odvedli výsostnou filmařinu, ale jak se blíží druhá hodina ke konci, jenž je stále v nedohlednu, divák už bezděky přestane obdivovat a začne ho trochu unavovat ta náramná snaha o velké umění tam, kde stačilo vyprávění. A že Inárritu poutavě vyprávět a skládat jednotlivé částečky do zajímavého celku umí, dokázal v Babelovi stejně jako v Birdmanovi. Zde najednou začnou mrzet i pohledy spíše na obnažené rány než na obnažené duše.
DiCaprio filmu logicky vévodí, ovšem ve vedlejší roli mu přinejmenším zdárně sekunduje Tom Hardy ve vděčnější, vrstevnatější roli Johna Fitzgeralda. Silné výkony podávají i Will Poulter jako Bridger či Domhnall Gleeson jako kapitán Henry.
REVENANT Zmrtvýchvstání bude možná filmem roku 2015 a rozhodně to nebude ostuda pro filmařské řemeslo. Ale radost z loňského Birdmana byla celistvější.
REVENANT Zmrtvýchvstání |
---|
Režie: Alejandro Gonzáles Inárritu, hrají: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Will Poulter a další. USA 2015, 156 min. |