Článek
Odhalení doktora Stockmanna, že prosperita lázeňského města spočívá na vodě kontaminované průmyslovými zplodinami, nám dnes zní zřejmě povědoměji než Ibsenově společnosti. A snaha městské rady tento fakt zakamuflovat a Stockmanna ostrakizovat ještě víc.
Ostermeirova inscenace s Ibsenovým textem pracuje poměrně rafinovaně v tom, že Stockmann ani jeho odpůrci nejsou prvoplánově černo-bílé postavy. Přesto nefunguje tak, jak by zřejmě chtěla a měla, alespoň v Plzni tomu tak nebylo.
Scéna veřejné diskuse, kdy je v rozsvíceném sále publikum nuceno, aby se postavilo na tu či onu stranu, skončila několika očekávatelnými reakcemi pro Stockmanna, víc na základě Ibsenova textu, než předvedeného divadla. A námitka, jež opakovaně upozorňovala na zmanipulovanost diskuse, se zametla pod koberec, aby představení najelo zpět na zrežírované koleje s efektním, leč zbytečným házením balónků naplněným barvou. A pak se dohrál Ibsen.
Berlínští herci jsou samozřejmě výteční, ale i tak byl favoritem diváků nádherný vlčák doprovázející Stockmannova tchána, jehož fabrika za celé znečištění může. Proč tam byl, neví nejen ten pes. Nejspíš jen proto, aby mátl diváky zesympatičtěním jednoho z hlavních viníků.
Henrik Ibsen: Nepřítel lidu |
Schaubühne am Lehniner Platz Berlín, Festival Divadlo 2015, 11. září, Nové divadlo Plzeň |
Celkové hodnocení: 65%