Článek
Greta vznikla v rámci projektu Centrum současné dramatiky a po Špinarově hře Homo 40 je jedním ze tří původních titulů, jimiž Letí slaví patnáct let své existence. Osoba teenagerské aktivistky Grety Thunbergové rozdělila před pár lety společnost na dva nesmiřitelné tábory jejích bezmezných obdivovatelů a stejně tak vášnivých odpůrců.
Amsler nepsal životopisnou hru, byť je proložena Gretinými autentickými výroky, ale fantasy (s odkazem ne Endeho Nekonečný příběh) odehrávající se v blízké budoucnosti, kdy se naplnily Gretiny katastrofické vize klimatických změn. Země mizí pod vzedmutými hladinami oceánů a uprostřed nich zmizela i sama Greta. Čtveřice postav putuje do zaslíbené Zelené země, v níž ryby v řekách jsou ještě skutečností, nikoli pouze videomappingem.
Amslerova hra je stejně provokativní, kontroverzní, nesnesitelná, naivní i přitažlivá jako sama Greta. Osciluje mezi ekologickou agitkou a groteskní fantasy, do níž autor aktuálně zapracoval i konspirační teorii koronavirové pandemie.
Inscenace v autorově režii se odehrává na scéně, využívající recyklované kulisy a mobiliář. Na prospektu se promítá Greta v dramatické pouti za odhalením další ekologické hrozby. Inscenace je plná nyvé i dravé hudby, kouře a barev, zahlušená agresivním zvukem i herectvím, z něhož vyniká Natálie Drabiščáková v groteskně uchopené, hysterické i dojemné postavě Matky pěvkyně.
Přes všechnu tematickou i výrazovou předimenzovanost a zmatenost Amslerovy hry nelze inscenaci upřít jistou zábavnost i to, že – stejně jako Greta – budí v divácích pocit znepokojení a odpovědnosti za stav planety, kterou přenecháváme „Gretiným dětem“.
Marián Amsler: Greta |
---|
Režie a kostýmy Marián Amsler, úprava a dramaturgie Marie Špalová, kostýmní spolupráce Eliška Zemanová, autor původních výtvarných návrhů Petr Vítek. Světová premiéra 7. července na Letní scéně Štvanice, Praha |
Hodnocení: 70 %