Článek
Vykouření názorně, čichově a vizuálně shrnuje poslední čtyři roky z pohledu ateistů poněkud bizarní kauzy. Řešil ji tehdy kdekdo. Neviděl téměř nikdo.
V roce 2018 u příležitosti pohostinského uvedení her režiséra Olivera Frljiće v Brně se hlučně prohnali sálem Husy na provázku věrní křesťané, svalnatí obránci víry pravé, vykladači práva, mediální proroci. Dále Ježíš i muslimka… Všichni se následně sešli u několika soudů, ať už skutečně, nebo zprostředkovaně.
A o tomhle všem se nyní znovu hraje. Název představení ve vás může evokovat ledacos. Je však spojený s atributy hned několika náboženských směrů. Vykouřením. Jeho začátek je proto spojený s očistným rituálem, při němž hoří kadidla, vonné tyčinky. Následně se rozjede intelektuální show, která nelítostně sonduje, co vám v hlavě zbylo ze školních znalostí, co vám do ní přibylo v rámci vašeho všeobecného přehledu a co se vám do ní dostalo „jen tak“, ani nevíte odkud.
Vedle Ježíše a muslimky tak namátkou během brněnské divadelní jízdy potkáte křižáka, T. G. Masaryka, Voskovce a Wericha, oběť holocaust, nacistu, Pannu Marii, jeptišku, faráře, kardinála… Zaposloucháte se třeba i do kusů legendárního muzikálu Jesus Christ Superstar, do lidovek v rámci sledování tradice pomlázky.
Různorodé motivy spojené s lingvistickými hrátkami, exkurzemi do dějin, výlety za uměním se za sebou rychle, barevně, zvukově střídají. Chvílemi sledujete disputaci, chvílemi horor či grotesku. Jako červená niť všemi prochází jeden motiv: znásilnění. Právě ten se řešil u českých soudů v případě kauzy Olivera Frljiće nejvíce. V jeho představení se násilí dopustil Ježíš na muslimce.
Duka žaluje experimentální divadlo kvůli hrám
Citace z projednávání „případu“, emotivní e-maily hrozící hercům likvidací, výpovědi obžalovaných, žalujících, právníků i obyčejných lidí tvoří ostatně další výraznou složku nové hry. Tu strohou. Tu, co vážně bolí. Především v momentech, kdy vám dojde, že „tohle“ kdosi myslí v 21. století, 33 let po sametové revoluci vážně.
Oliver Frljić a Brno
- Jeho inscenace Naše násilí a vaše násilí byla uvedena v rámci festivalu Divadelní svět Brno 2018 v brněnském Divadle Husa na provázku v květnu 2018. Řeší v ní reakce na migrační krizi, a to velmi sugestivně. Na jevišti mimo jiné herečka z intimních partií vytahuje českou vlajku nebo Ježíš znásilňuje muslimku. Festival uvedl i další jeho hru, Prokletí.
- Kardinál Dominik Duka se kvůli věci obrátil na soud. Postupně zažaloval Centrum experimentálního divadla (CED) i Národní divadlo Brno. Podle Duky se obě představení hrubě dotkla jeho práv zaručených Listinou základních práv a svobod. Spor skončil až u Ústavního soudu, který žalobu v říjnu 2022 zamítl.
- Za uvedení her padla následně trestní oznámení na ředitele brněnského Národního divadla Martina Glasera a na skupinu herců. Policie je postupně odložila.
- Proti hře protestovali i někteří křesťané.
- Příslušníci politického hnutí Slušní lidé dokonce narušili konání divadelního představení. Šlo o součást jejich předvolební kampaně.
- Ostré reakce ovšem vzbudila hra i jinde v Evropě, mj. v Rakousku. Bosenskochorvatský režisér se řadí k těm, co rádi umělecky provokují.
„Je to brněnská kulturní událost roku,“ zaznělo z řady za mými zády těsně před představením. Po jeho zhlédnutí nezbývá než souhlasit. Ano, tohle je událost roku. Z hlediska žánru a předkládaných myšlenek ovšem určitě ne pro každého. Hledáte-li však prostor, kde se konfrontovat s cizími/našimi/vašimi předsudky, Vykouření vás zavede přesně tam, kam si ho v sobě pustíte.
Kardinál Duka u Ústavního soudu neuspěl
Umění ve svých různých formách totiž po tisíciletí není na světě od toho, aby pouze „hladilo duši“. Velmi často spouštělo a spouští vážné společenské diskuse, občas revoluce a pády společenských systémů. Ohraničit ho znamená jediné: určit toho, kdo mantinely vytyčí. Budu to já? Vy? Politici? Církev?…
Vykouření. Divadlo Husa na provázku | |||
---|---|---|---|
Premiéra: 11.11.2022 | |||
Dramaturgie: Martin Sládeček. Scéna: Martin Ondruš. Kostýmy: Luděk Kellner. Režie: Jiří Havelka. | |||
Hodnocení: 90 procent |