Článek
Ten je i spoluautorem výtvarné koncepce umísťující příběh o cizinci, jehož prokletí nutí k věčnému putování po moři, na obří točnu pohyblivou jak po své ose, tak i vertikálně a sugerující palubu obří lodi. Kruhovou plochu pokrývají postele jako útočiště námořníků i Sentiných družek. V temném podpalubí se Senta věnuje četbě své oblíbené knihy o tajemném námořníkovi, ale skrývá se tu i posádka jeho hrůzné lodi.
Tandberg inscenuje pochmurný severský horor zasazený do temných stínů. Hlavním znakem inscenace je ve shodě s Wagnerovým požadavkem projekce vzduté mořské hladiny, která ale působí až monotónně. Dramatismus inscenaci dodává ostře kontrastní svícení.
Titulní postava tajemného cizince je stylizována do polozvířecí příšery připomínající obří mořskou pannu, stejnou podobu mají i Holanďanovi námořníci. Sentinu ženskou přitažlivost značně limitují upjaté černé šaty chovanky z penzionátu. A to, že s sebou neustále vláčí obří knihu s Holanďanovým příběhem, působí spíš směšně. Romantismus se z příběhu vytratil a zbyla jen temná severská sága.
To platí do značné míry i o nastudování hudebního ředitele Státní opery Karl-Heinze Steffense, které se vyznačuje hutným předimenzovaným zvukem bez větší výrazové plasticity. Orchestr se na premiéře nevyvaroval hráčských chyb a ani jeho souhra s jevištěm, především se sborem pochodujícím sem tam po kruhové palubě, nebyla bez problémů.
Vynikající výkon podal v titulní roli německý barytonista Joachim Goltz, vládnoucí objemným a krásným hlasem, zpívající s příkladnou deklamací i frázováním. Tyto kvality má i norská sopranistka Elisabeth Teige, jejíž hlas ale nepůsobí příjemně a vyrovnaně, ve střední poloze není moc slyšet a výšky znějí ostře až štěkavě. Z dalších postav jednoznačně zaujal přesvědčivým pěveckým i hereckým podáním Erik Aleše Brisceina.
Opera se hraje bez pauzy, inscenace trvá dvě hodiny a dvacet minut. Wagnerově hudbě toto řešení prospělo navozením dramatického tahu neúprosného a hudebně propojeného příběhu.
Richard Wagner: Bludný Holanďan |
---|
Hudební nastudování Karl-Heinz Steffens, režie Ole Anders Tandberg, scéna Ole Anders Tandberg a Martin Černý, kostýmy Maria Geber, světelný design Ole Anders Tandberg a Åsa Frankenberg, sbormistr Adolf Melichar. Premiéra 20. ledna ve Státní opeře, Praha |
Hodnocení: 70 %
Může se vám hodit na Firmy.cz: