Hlavní obsah

RECENZE: Annie Ernauxová o nejtělesnější zkušenosti

Nobelistka Annie Ernauxová v blíže neurčeném čase s krajní nejistotou čekala na výsledky HIV testu. Naštěstí byl negativní. V autobiografické novele Událost vzpomínkou uvozuje starší a intenzivnější prožitek, když ve třiadvaceti letech nechtěně otěhotněla. Pozoruhodným způsobem se prolíná s kratičkým textem Mladík o známosti s výrazně mladším mužem.

Foto: Host

Obal knihy

Článek

Zmíněná díla, která tuzemské nakladatelství Host pojalo jako diptych, vyšla ve spisovatelčině rodné Francii samostatně. Je však namístě postavit je vedle sebe. Jedno do druhého totiž prostupuje drobnou příběhovou spojitostí, ale i dobou svého zrodu.

Mladíka Ernauxová stvořila závěrem devadesátých let, těsně po ukončení poměru s titulním partnerem, nicméně jej pustila do světa teprve loni, pár měsíců předtím, než získala Nobelovu cenu.

V procesu vzniku Události, kdy se ještě s oním milencem stýkala, si paradoxně uvědomila nemožnost jejich vztahu. K myšlence iniciující rozchod ji přivedla klíčová událost s velkým U z roku 1963, jež se v knižní podobě objevila na počátku nového milénia a kterou před dvěma lety zdařile zfilmovala režisérka Audrey Diwanová.

S nádechem prchavosti autorka v Mladíkovi předkládá soustředěné obrazy milostné avantýry s o téměř třicet let mladším studentem, kterou zakoušela coby čtyřiapadesátiletá žena. Plně si vědoma neodmyslitelného generačního rozdílu, intelektuální, majetkové, a tím pádem i mocenské převahy, se syrovostí doznává opravdové důvody, proč se k němu dočasně upnula.

RECENZE: Annie Ernauxová hledá své ztracené já

Kultura

Nesmlouvavým, kritickým pohledem na realitu, který je Ernauxové vlastní a díky němuž se takřka každý její počin stává ojediněle přímočarým svědectvím, popisuje, jak po boku věkově vzdáleného protějšku chtěla oživit své minulé já a být opět žádoucí.

Včas ovšem pochopila, že vzhledem k jeho upřímnému citu není taková pozice vůči němu docela fér.

Cesta za andělíčkářkou

Muž označený jako A. (použitím výhradně počátečního písmene křestního jména literátka chrání reálné, většinou stále žijící osoby) shodou okolností bydlel hned naproti nemocnici, v níž se Ernauxová o tři dekády dříve zotavovala po utajené interrupci, tehdy zákonem zapovězené.

Potrat je vždy skličující záležitostí, ať je samovolný, či plánovaný. Liší se pouze mírou fyzické a duševní bolesti. Pro vypravěčku byl zcela střízlivou volbou, když ji početí zastihlo během univerzitních studií a s nejmenovaným otcem dítěte nesdíleli perspektivní rodičovské vyhlídky.

Svízelná cesta za nalezením takzvané andělíčkářky čili ženy provádějící nelegální přerušení těhotenství, kterou v próze líčí s naprostou sugestivností, nakonec končí úspěšně. Jenže je jen prvním, byť nejvýznamnějším krokem. Následující, kdy se o porozený plod a své zdraví musí postarat už sama, potýkajíc se s neočekávaným traumatem, se ukazuje být nezměrně těžší, a to i pro čtenáře, jenž jejím hlasem prožívá snad tu nejtělesnější zkušenost.

Stojí však za to podniknout tuto trpkou odyseu s hrdinkou právě dnes, kdy se Polsko a některé americké státy obracejí k ženám ve stejné nepříjemné situaci zády.

Annie Ernauxová: Mladík + Událost
Host, překlad Tomáš Havel, 104 stran, 299 Kč
Hodnocení: 90 %

RECENZE: Vzpurná přítelkyně z fašistické Itálie

Kultura

Může se vám hodit na Zboží.cz: Mladík + Událost - Annie Ernauxová

Výběr článků

Načítám