Článek
Čínská vláda, pod jejíž správu se Hong Kong navrátil před více než deseti lety, nedala snímku povolení. Romantická komedie Vše o ženách z dnešního Pekingu, která se točí samozřejmě kolem žen, údajně dost emancipovaných a profesionálně úspěšných, se asi nelíbila mužským soudruhům přemalovaným v poslední době na kapitalisty.
Závislost na pevnině
Ovšem čínský trh je pro současnou tvorbu malého ostrova natolik důležitý, že si v Hong Kongu už dávno nikdo nedovolí žádnou partyzánštinu. Za jakých okolností úřady velké Číny film schválí, je teď zcela ve hvězdách, takže autor známý v poslední době například pokusem o svérázné přenesení westernu na Dálný východ Tenkrát v Číně nebo akčním filmem Sedm mečů, se představil pouze na masterclassu.
Jak je patrné i z letošního třináctého ročníku pusanského festivalu, kinematografie Hong Kongu v současné době zápolí nejen s jedním "čínským drakem“. Tématem dne je hledání nové identity, stejně jako nových způsobů financování domácí produkce. Nevyhnutelná se už jeví závislost hongkongského filmu na pevninské mocnosti, s níž si už mladí studenti a nadšenci sní svůj velký (a trochu strašidelný) sen o "ještě větší“ Číně. To se dobře odrazilo předloni například v epochálním melodramu Mr. Cinema Samsona Chiu, v němž nahlížíme historii třiceti let před znovuspojením prizmatem jedné obyčejné utrápené rodiny.
Woo točí o Maoovi
Ovšem to není nic proti tomu, co se chystá k výročí 60. výročí převzetí moci Mao Ce-tungem, k oslavám by měl přispět gigantický epos a zároveň revoluční velkofilm 1949, jehož autorem má být – podržte se – hollywoodský drsňák John Woo! Dílo by mělo překonat i čínský válečný velkofilm Shromáždění Fenga Xiaoganga z roku 2007. Nicméně zatím se zdá, že rok před „slavnostním“ prvním říjnem ještě není ani pořádně hotový scénář. Alespoň producent Terence Chang si v médiích stěžoval, že ještě ani nemůže začít obsazovat role.
:. Mladý filmař Pang Ho-cheung natočil strhující a komediální vizi teenagerských romantických limonád. Foto: 12th Pusan International Film Festival
Ještě že má Hong Kong například takové pilné včeličky, jakým je stále Johnny To, natáčející i dva filmy ročně. Jeho svěží, brilantně napsaný a velmi vtipný snímek Straka představuje mistrnou variaci na známé schéma žánrů noir. Navíc nám nápaditě ukáže, co a jak je také možné na ulici ukrást. Parta zlodějíčků se přitom zaplete do nečekaného průšvihu kvůli fatální a nebezpečné ženě, pronásledované svou minulostí a starým tyranem. Osvobodit krásku z jeho spárů mohou dobrodruzi pouze s pomocí svého kapsářského umění, přičemž v závěrečné deštivé scéně zlodějského duelu jde skutečně o "všechny kapsy“. Věřte nevěřte, ačkoliv se v celém filmu neustále krade, proteče pouze jedna kapka krve – a to je na známého estéta násilí a krvavých protlaků na plátně výkon. Mistrné jsou ale také herecké výkony například Simona Yama nebo Kelly Lin.
:. Thriller Straka z prostředí kapsářů a chmatáků natočil v Hong Kongu známý Johnny To. Foto: 12th Pusan International Film Festival
Dvě vize romance
Říká se, že mezi starými hongkongskými filmaři a novou mladou generací se nachází výkonnostní propast – a že nestupující mládí už neovládá domácí značku – míšení gansgsterských a akčních žánrů s existenciálním a vizuálním hledáním. Nicméně o opaku svědčí talentovaný PANG Ho-cheung, jehož Triviální záležitosti převrací k popukání nejrůznější schémata teenagerských romancí. Nejzdařilejší je povídka o duchu zemřelé dívky, která straší svého bývalého ve spánku za to, že ji neustále nutil k orálnímu sexu.
Událostí závěru pusanského festivalu nicméně bude uvedení znovu sestříhaného (a zachráněného) starého filmu velikána Wong Kar-waie Popel času redux. Byť zlý jazykové tvrdí, že v Hong Kongu už jej od filmu Stvoření k lásce nikdo nebere vážně, filmový návrat je to mimořádný. Wong Kar-waiův jediný „samurajský“ film líčí vzájemně se proplétající hořké osudy milostného míjení, (nejen vnitřního) putování a trápení, které postihuje osamělé samuraje, zatoulané princezny i obyčejné vyvrhele. Zajímavá je kombinační hra dvou putujících milenců, kteří se před sebou vydávají za někoho jiného, aby se mohli milovat... Zdejší vizi světa vystihuje i trauma noblesní dámy, která zoufale odmítá svého samuraje, aby si udržela jeho jinak pomíjivou lásku. Geografickým středobodem tohoto nadčasového světa vyprahlého láskou a mučeného touhou je bar na okraji pouště, za níž se má nacházet zahrada pestrobarevných květů.