Hlavní obsah

Prometeo představoval vrchol operního festivalu v Ostravě

Ostrava

Uvedení opery Prometeo významného italského skladatele 20. století Luigiho Nona zakončilo ve čtvrtek Dny nové opery Ostrava (NODO). Šesté bienále potvrdilo, že moravskoslezská metropole je pulsujícím centrem soudobé hudby v České republice a Praha zůstává pouhou periferií.

Foto: NODO

James Layton

Článek

Ostravské centrum nové hudby založené a vedené skladatelem, flétnistou a dirigentem Petrem Kotíkem funguje jako katalyzátor. Neuvádí se na nich jen díla předních představitelů soudobé hudby, ale také inspiruje a ponouká mladé tvůrce, aby skládali přímo pro festival, který jejich díla uvádí. Letos v Ostravě zaznělo ve světové premiéře na scéně pět nových oper, tři od skladatelů z bývalé federace plus Saudado od Brita Jamese Laytona a Partial Memories od Američanky Judith Berksonové. Právě ostravský festival pomohl k růstu Miroslava Tótha a Matouše Hejla, kteří na něm letos uvedli svá nová díla.

Americká zpěvačka a skladatelka Judith Berksonová: Zpěvy kantorů se vytrácejí

Kultura

Vrcholem letošního NODO bylo bezesporu uvedení klíčového Nonova díla, jež nepřináší jen známý řecký mýtus o pokroku, o víře v nutnost pomáhat slabším a pozvedat je i o neochotě se podřizovat diktátu autority zneužívající svou moc i za cenu nesmírného nekonečného utrpení, přičemž nemusí jít jen o olympské bohy v čele s Diem, který po ruské invazi na Ukrajinu nabyl na významu.

Nono pracuje i se samotným vnímáním hudby a textu. Zpěváci a muzikanti byli rozmístěni po celém prostoru Trojhalí Karolina, takže každý zní z jiného místa a různé vzdálenosti, tudíž odlišně hlasitě. Akustické nástroje doprovázela elektronika a nechyběl ani pro antickou tragédii typický sbor. Podtitul díla Tragédie slyšení nebo naslouchání jasně ukazuje, že se Nono zamýšlel nad tím, jak je vnímám i text, a tedy samotný příběh, co si z něj v daný okamžik vezmeme a co v nás z něj utkví. Nono tak zůstává aktuální i nyní, v době přeplněné informačním šumem a fake news.

Přestože dílo muselo být nastudováno rychle a uvedeno bylo v prostředí vhodném spíše pro undergroundové akce, na výsledku to patrné nebylo. Podání bylo bezchybné, i když muzikanti a zpěváci seděli na korbách náklaďáků technických služeb města Ostravy, aby se dali snadno rozmístit v prostoru. I Kotík si ale byl vědom, že by byla vhodnější místa na uvedení Prometea.

Poté, co dodirigoval, řekl Novinkám, že „toto by mělo znít v Národním divadle“, a dodal svou oblíbenou tezi, že Praha je „hudební smetiště“, které si umělců neváží a vyhání je. Zmínil v této souvislosti odchod Jana Václava Stamice a dalších českých muzikantů v 18. století z Prahy do Mannheimu, jenž se pak stal centrem evropské hudby, byť jím mohla být Praha, či neuskutečněný návrat Bohuslava Martinů po druhé světové válce. V roce 1945 dostal nabídku učit skladbu na Pražské konzervatoři. I když odpověděl, že ji přijímá, z Prahy pak marně čekal na odpověď a v roce 1946 získal americké občanství.

Umělecký ředitel bienále Petr Kotík: Ostravské dny nejsou o mně, to bych považoval za ostudnou myšlenku

Kultura

Kotík má bohužel pravdu, že Praha zůstává v oblasti uvádění soudobých operních děl naprostou Popelkou a po nástupu nového ředitele Opery Národního divadla se to prohloubilo. Per Boye Hansen mi sice v rozhovoru po nástupu do funkce sliboval, že bude pokračovat v podpoře nové tuzemské tvorby, ale to se neděje, a zatím dokonce nenechal nastudovat ani žádné soudobější dílo, i když hovořil o tvorbě minimalistů Philipa Glasse a Johna Adamse či o Le Grande Macabre György Ligetiho, přičemž poslední dílo mělo být uvedeno už v sezoně 2020–2021.

Per Boye Hansen: Zlatá kaplička musí patřit národní tvorbě

Kultura

Prometeo ukázal, že NODO pomalu přerůstá svým významem Ostravu. Praha však nereaguje a dál zůstává v operním pravěku, k čemuž přispívá i nešťastné sloučení Státní opery s Národním divadlem, které utlumilo konkurenci.

Sloučením Národního divadla a Státní opery se nic neušetřilo, právě naopak, zjistil NKÚ

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám