Článek
Nakolik se stávka dotkla českých filmařů, kteří pracují na amerických projektech?
Dotkla se zejména projektů, ve kterých jsou obsazeni herci organizovaní v odborech SAG-AFTRA (Americká federace televizních a rozhlasových umělců – pozn. red.). Ostatní odborové svazy zatím nestávkují. Tito herci a herečky ze dne na den přerušili práci a vstoupili do stávky, která potrvá až do podpisu nové kolektivní smlouvy se zaměstnavateli, tedy s AMPTP (Association of Motion Pictures and TV Producers – pozn. red.).
Problémem bylo, že jednání zpočátku vypadalo nadějně i díky bezúročnému období po vypršení minulé kolektivní smlouvy 30. června, které prodlužovalo dobu na vyjednávání až do 12. července. Mysleli jsme, že se jako téměř vždy předtím nakonec dohodnou. Tentokrát to ale nedopadlo, i kvůli překotnému vývoji v našem průmyslu za poslední tři roky.
Vzhledem k tomu, že před třemi lety vládl covid a nikomu se nechtělo ještě přidělávat další problémy stávkováním, můžeme mluvit spíše o změnách za posledních šest let. To vše je třeba vtělit do nové kolektivní smlouvy. A jde především o peníze.
Co to znamená pro český filmový průmysl obecně?
Český filmový průmysl je nyní hodně oslaben a ztrácí kvůli uzavřenému systému filmových pobídek konkurenceschopnost. Od ledna letošního roku nelze přicházet s novými filmovými či televizními projekty. Ty by mohly nahradit výpadky způsobené hollywoodskou stávkou, ale bohužel odcházejí ke konkurenci v okolních zemích.
Jsme vděčni za dohodu mezi Asociací producentů v audiovizi, ministerstvem kultury a Státním fondem kinematografie, že se systém filmových pobídek opět otevře ještě letos na podzim. Tím bychom mohli fungovat v době, kdy se po stávce nebo před jejím koncem začne plánovat natáčení nových projektů. Zájem o natáčení v České republice naštěstí nadále trvá.
Které konkrétní projekty byly zrušeny?
Podle mých informací nebyl zrušen žádný projekt. Z těch, které byly v produkci v Čechách, bylo přerušeno natáčení v případě seriálu Foundation a filmu Interview s upírem. U připravovaných byly přerušeny přípravy a tím posunuto natáčení.
Kolik zhruba českých pracovníků ze štábů přišlo o práci?
Nemohu mluvit o současném natáčení Foundation, ale na předchozí sezoně natáčené v loňském roce jsme zaměstnávali až čtyři tisíce pracovníků, z toho asi sedmnáct set tvořily filmové profese, členové štábů. Ti všichni přišli ze dne na den o příjem. Na projektu Interview s upírem jde o podobné, i když zřejmě nižší počty.
Budou po stávce projekty pokračovat?
Ano. Bylo utraceno příliš mnoho peněz a vydáno příliš mnoho tvůrčí energie. Diváci si na své filmy a pokračování seriálů jen trochu déle počkají. Jen na doplnění, stávka se netýká malých a nezávislých produkcí, ty běžně dostávají od SAG výjimku. Je to proto, že by řada těchto produkcí nemusela stávku přežít.
Jak odhadujete v té souvislosti nejbližší vývoj?
Překotný vývoj kinematografie a celé audiovize, jak ho sledujeme v posledních letech, bude nadále zrychlovat. A přestože kinematografie byla od samého počátku i technickým a technologickým zázrakem a také bojem o obsazení a udržení distribučních kanálů, poroste, v to věřím a doufám, i úloha tvůrců na všech úrovních filmového štábu. Ta největší kouzla stále vznikají v jejich hlavách.