Článek
První české natáčení hraného filmu v technologii 3D začne už za měsíc a za kameru se postaví režisér a kameraman F. A. Brabec, který je známý svou náklonností k věcem neobvyklým – například Krysaře natočil za 24 hodin.
Polštářová fantazie
Na konci května tedy spustí první klapku pohádkového muzikálu V peřinách, dobrodružný příběh s více než dvacítkou hudebních čísel. A také nejvíce polštářů v jednom filmu
Miroslav Adamec totiž ve scénáři předepsal, že v každé peřině se ukrývají naše dobré i zlé sny. Magický svět peřin v pohádce ožije poté, co v jedné čistírně peří objeví, jak se zbavit zlých snů. To se pochopitelně nelíbí jejich vykladačce odnaproti, která by přišla o živnost. Pomsta na sebe nenechá dlouho čekat a celá rodina v čistírně i sousedé budou muset o sny bojovat v našem světě i v tom kouzelném prachovém.
Pohádkový příběh, humor a muzikálový žánr je podle tvůrců stejně důležitý jako trojrozměrná podoba filmu. „V peřinách by byl velkolepý film i v běžném 2D formátu,“ je přesvědčený Brabec.
"Avatarské" efekty
Přesto jeho snímek vznikne stejnou technologií jako Avatar a stejný bude i výsledný obraz. „Používáme techniku stereoskopického snímání, při níž 3D efekt vzniká přímo během živého natáčení, ne zpětně v počítači. Všechny scény snímají ve stejný moment dvě digitální kamery, které v tu chvíli vlastně suplují dvě lidské oči,“ vysvětluje režisér a dodává: „Takovou dvoukameru právě připravujeme a zkoušíme. Testovací záběry jsou úžasné.“
Lucie Bílá a Karel Roden ztvární trojrozměrnou maminku a tatínka, 3D babičku hraje, tančí a zpívá Eliška Balzerová, prostorového dědečka, který vynalezne filtr na zlé sny, hraje Bolek Polívka, zlovolná vykladačka karet je Nina Divíšková. Hlavní dětské role hrají Amélie Pokorná a Matěj Převrátil a úplně všichni herci si své party také sami odzpívají.
Hudbu složil René Rypar, skladby otextoval Lou Fanánek Hagen, choreografii připravuje Dana Gregorová. Premiéra je plánována na březen příštího roku.
Trojrozměrný Hurvínek ve Zlíně
S brýlemi do kina se ale vypravíme už v červnu – na Spejbla a Hurvínka, kteří letos oslavili v plném mládí 80. narozeniny a těší se mezi filmové diváky, s nimiž se poprvé setkají na filmovém festivalu ve Zlíně. Jde o 3D záznam představení, takže divák v kině zažije pocit, že je daleko blíže scény než by mohl být v divadle.
„Představení je tak výpravné a odehrává se v tolika prostředích, že s ním nemůžeme cestovat. Proto nás těší, že nyní tuto krásnou pohádku uvidí i mimopražští diváci,“ říká režisér divadelního zpracování Martin Klásek.
David Havel, režisér filmové verze dodává: „Zasahovali jsme minimálně, šlo především o přenesení příběhu do 3D prostoru a filmového vyprávění. Doplnili jsme ho pouze efekty, jako je padající sníh, a rozdělili ho do osmi kapitol podle toho, jak se mění divadelní scény.“
Loutkové postavičky obžijí i ve večerním 3D filmu
Záznam představení je však jen předvojem velkorozpočtového počítačově animovaného 3D snímku Hurvínek ve filmu. Rodinný dobrodružný film vychází z námětu divadelní hry Jak pan Spejbl prášil a vypráví o tom, jak Hurvínek vystřelil Spejbla do světa Barona Prášila. „V příběhu je kromě známých hrdinů i mnoho nových postav, vystřídáme několik lokací, bude to akční podívaná pro celou rodinu, říká Havel a dodává: „Výjimečnost filmu tkví ve formě zpracování. Kombinujeme klasické loutky s přenosem do 3D prostoru CGI animace. Skutečně uvidíme transformaci loutky do 3D figury, která získá emoci a mimiku. Loutky budou vědět, že jsou ve 3D světě, a že ztratily nitky. Při svém putování 3D fantasy světem prožijí mnohá dobrodružství, ale nakonec se šťastně vrátí domů.“
Loutky přitom rozhodně nepřijdou o své typické nám všem tak důvěrně známé hlasy. „Vím, že jsme v dobrých rukou. Nikdy jsem neviděla Spejbla nebo Hurvínka, který by měl mimiku, ale je to úžasné,“ říká ředitelka Divadla S+H Helena Štáchová, a s úsměvem dodává: „Nevěděla jsem ani, že Spejbl má ve svých 90 letech zuby.“