Hlavní obsah

Premiéru Bondovy hry Spaseni uvedla Nová scéna ND

Právo, Radmila Hrdinová
Praha

Činohra pražského Národního divadla uvedla na Nové scéně hru Spaseni anglického dramatika Edwarda Bonda (1934). Text, který v polovině 60. let šokoval a ve svém důsledku vedl ke zrušení britské cenzury, přináší obraz duchovně a emočně vyprázdněné společnosti, kde hladinu zmechanizovaných vztahů nedokáže zčeřit ani ukamenování novorozeněte.

Článek

Po pětačtyřiceti letech od premiéry víme víc než předtím, o čem Bondova hra mluví, a otázka po našem spasení visí ve vzduchu s daleko větší naléhavostí. A přece tříapůlhodinová inscenace režiséra Michala Dočekala budila svou odtažitostí místo ataku spíš rozpaky a nudu.

Bond - otec britské cool dramatiky

Bond je pokládán za otce britské cool dramatiky a vskutku: od jeho Saved (Spaseni) vede přímá cesta k Cleansed (Očištěni) Sarah Kane.

Dělí je ale třicet let a na způsobu výpovědi je to znát. Bondovi pomohl nový překlad Jana Hančila s přesně odposlouchanými současnými „hláškami“, ale následovat nejspíš měla i přísnější dramaturgická tužka, která by text zhutnila – i s vědomím, že dialogy plné zámlk, jedno a dvouslovných replik tvoří podstatu Bondova stylu.

Ale na rozlehlém panoramatu Nové scény podpořeném chladnou scénou Jana Duška se Bondův text minutu po minutě propadal do izolace a odchod řady diváků o přestávce nelze přičítat jen scéně ukamenování dítěte, která uzavírala první polovinu.

Žáčková a Dolanský v hlavních rolích

Podíl na tomto odcizení má i nepřesvědčivost většiny hereckých výkonů – Pam Lucie Žáčkové je až příliš vyzývavá a vulgární, než aby diváka nutila k zamyšlení nad jejím „spasením“, Jan Dolanský ve Fredovi vystřihl ukázkovou kreaci frajera, ale nic víc, herecky chtěně působila i Mary Jany Bouškové.

Psychologický Ladislav Mrkvička

Dokonale se naopak s Lenem ztotožnil Jan Hájek, který bez velkých gest dokázal vtáhnout diváky do marasmu světa, který ho stravuje a mění ve vyhořelou trosku. Kdo vydržel do konce, vychutnal si i skvěle vypracovaný dialog Lena s Harrym, jemuž Ladislav Mrkvička odevzdal svým detailním psychologickým herectvím přesnou míru ušlápnutosti a doutnající vzpoury. To, co se odehrálo mezi Lenem a Harrym, patřilo jednoznačně k vrcholu Dočekalovy jinak dosti problematické inscenace.

Hodnocení: 40 %

Edward Bond: Spaseni

Překlad Jan Hančil, režie Michal Dočekal, scéna Jan Dušek, kostýmy Zuzana Bambušek Krejzková, dramaturgie Lenka Kolihová Havlíková, hudba Ondřej Anděra. Premiéra 12. března 2010 na Nové scéně ND v Praze.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám