Článek
Dvě stovky vystavovatelů nabízejí širokou paletu spotřebních či uměleckých předmětů, často i běžných, v neobvyklém vizuálním zpracování. Podstatu moderního designérství totiž představuje kromě originality také vytváření příběhů spojených s věcí, její dokonalé řemeslné zpracování, respekt k tradici a opojení moderními tvary, technologiemi i materiály.
A také co největší využití materiálů, včetně odpadu. Současná studia dokážou smysluplně naložit s jakýmkoli odpadem z výroby. Za příklad může sloužit třeba studio USSPA vyrábějící vířivky. Ze zbytků materiálu vytvořilo sérii hraček ve tvaru rozkládacích dortů či zmrzlinových kornoutů.
Hračky z tradičních materiálů se na Designbloku objevují velmi často. Tomáš Rejmon zhotovil originální sérii natahovacích hraček s magnetickým pohonem Závoďáci 2. Futuristický vizuál aut je inspirován závodními stroji dvacátého století. Kromě ladných tvarů se tubusy modelů vyznačují i výraznými barvami. Netradiční tvar má i celoodpružené dětské kolo studia Re Pello s dřevěným rámem. Duo výtvarnic My dvě už ale maže hranici mezi dřevěnou hračkou a malou skulpturou.
Vysokou úroveň mají na přehlídce porcelán a sklo. Studio Lípa vychází při výrobě z tradičního vesnického nádobí, ale doplňuje ho především moderně vypadající výzdobou, zatímco Loodesign sází kromě porcelánových produktů i na výrobu šperků z přebytečné a nevyužité hmoty. Dominika Petrtýlová, vystavující vázy, se inspirovala orientální tvarovou estetikou a znakem.
Klasickou šperkařskou tvorbu zastupuje studio 27 Jewelry, které dělá prsteny jemných tvarů s drahými kameny. Ty ovšem volí podle čínské medicíny, ale i mytologie.
Letošní Designblok nabízí přehled toho, co se v moderním užitém umění děje. Nemůže si stěžovat ani na nezájem vystavovatelů. Otázkou je, jestli další ročník neuspořádat v jiném, neokoukaném prostoru, protože ten současný už nic překvapujícího nepřinese.