Hlavní obsah

Přehlídka Designblok spojuje tradici, řemeslo i modernu

Právo, Jan Šída

Sedmnáctý ročník největší tuzemské přehlídky designu, Designblok, který trvá do 30. října, si zvolil za hlavní stan velký pavilón na pražském Výstavišti. Kromě něj akce tradičně expandovala do galerií či dalších prostorů v metropoli.

Foto: Jan Šída, Právo

Originální hračky se na letošním Designbloku objevují často (Závoďáci 2).

Článek

Dvě stovky vystavovatelů nabízejí širokou paletu spotřebních či uměleckých předmětů, často i běžných, v neobvyklém vizuálním zpracování. Podstatu moderního designérství totiž představuje kromě originality také vytváření příběhů spojených s věcí, její dokonalé řemeslné zpracování, respekt k tradici a opojení moderními tvary, technologiemi i materiály.

A také co největší využití materiálů, včetně odpadu. Současná studia dokážou smysluplně naložit s jakýmkoli odpadem z výroby. Za příklad může sloužit třeba studio USSPA vyrábějící vířivky. Ze zbytků materiálu vytvořilo sérii hraček ve tvaru rozkládacích dortů či zmrzlinových kornoutů.

Hračky z tradičních materiálů se na Designbloku objevují velmi často. Tomáš Rejmon zhotovil originální sérii natahovacích hraček s magnetickým pohonem Závoďáci 2. Futuristický vizuál aut je inspirován závodními stroji dvacátého století. Kromě ladných tvarů se tubusy modelů vyznačují i výraznými barvami. Netradiční tvar má i celoodpružené dětské kolo studia Re Pello s dřevěným rámem. Duo výtvarnic My dvě už ale maže hranici mezi dřevěnou hračkou a malou skulpturou.

Vysokou úroveň mají na přehlídce porcelán a sklo. Studio Lípa vychází při výrobě z tradičního vesnického nádobí, ale doplňuje ho především moderně vypadající výzdobou, zatímco Loodesign sází kromě porcelánových produktů i na výrobu šperků z přebytečné a nevyužité hmoty. Dominika Petrtýlová, vystavující vázy, se inspirovala orientální tvarovou estetikou a znakem.

Klasickou šperkařskou tvorbu zastupuje studio 27 Jewelry, které dělá prsteny jemných tvarů s drahými kameny. Ty ovšem volí podle čínské medicíny, ale i mytologie.

Letošní Designblok nabízí přehled toho, co se v moderním užitém umění děje. Nemůže si stěžovat ani na nezájem vystavovatelů. Otázkou je, jestli další ročník neuspořádat v jiném, neokoukaném prostoru, protože ten současný už nic překvapujícího nepřinese.

Související témata:

Výběr článků

Načítám