Článek
Do Prahy přiváží špičkové inscenace evropského divadla, jejichž témata mají obecnou společenskou závažnost. Podstatná část programu se odehraje do poloviny října.
Letos festival přichází hned se dvěma novinkami. Tou první je fakt, že na inscenaci přední evropské režisérky Susanne Kennedy se Pražské křižovatky podílejí i produkčně, druhou rozšíření festivalové dramaturgie i o zámořskou inscenaci country opery.
„Snažíme se, aby inscenace byly výběrem toho nejzajímavějšího, co se na současných evropských, ale i světových jevištích děje, a aby reflektovaly společenská, politická a lidskoprávní témata. Jejich tvůrci zkoumají, jak být spolu, jak žít dohromady jako společnost, jak si vzájemně více porozumět,“ říká dramaturgyně Pražských křižovatek Nina Jacques.
Hned první inscenace Limbo otevře téma identity, jež je pro letošní ročník určující. Mosambicko-portugalský herec Victor de Oliveira se v ní vyrovnává se svým dvojím původem i kořeny i s otázkami, kam vlastně svým životem i tvorbou patří. Těmito tématy se bude zabývat i na workshopu pořádaném pro studenty.
Inscenace Angela (a strange loop) německé režisérky Susanne Kennedy mísí téma identity s otázkami lidské psychiky, vědomí i nevědomí a mýtu. Zkoumá je na příběhu ženy s všedním příběhem, jejíž svět se začne rozpadat do hlubších vrstev reality.
„Když jsem ji viděla ve Vídni, byla jsem nadšená precizností projekcí se skvěle propracovanou hrou mezi živými herci a nahranou hlasovou smyčkou. Kromě toho, že je to ohromující a překvapivé, skvěle se tím tematizuje role divadla ve 21. století i kouzlo živého setkání teď a tady,“ přibližuje inscenaci Nina Jacques.
Třetí festivalový titul, taneční inscenace Oskara, spojuje umělecké světy dvou rozdílných tanečních souborů: Kukai Dantza odkazuje na tradice baskického tance a La Veronal pracuje pod vedením jednoho z nejprogresivnějších současných choreografů Marcose Moraua. Jejich společný projekt osciluje mezi návratem ke kořenům a avantgardními výrazovými prostředky.
Listopadový dovětek Pražských křižovatek přiveze v historii festivalu poprvé zámořskou produkci, a sice country operu Burt Turrido z americké Oklahomy. Bizarní příběh zachráněného Trosečníka si s humornou nadsázkou střílí z operních zápletek i stereotypů.
Všechny produkce Pražských křižovatek se odehrají na Nové scéně Národního divadla a doprovázet je budou i letos besedy s tvůrci.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Nová scéna Národního divadla