Článek
V úterý se ověřovala barevnost panelů. Zvolena byla neutrální šedá, aby co nejvíce vynikly Muchovy barvy.
Všech dvacet gigantických obrazů ze slovanské minulosti je zatím srolováno na dřevěných špulkách, z nichž každá stála 20 tisíc korun, a uloženo ve speciálním klimatizovaném prostoru. Epopej bude ve Veletržním paláci nejméně dva roky a vůbec poprvé tu budou plátna představena veřejnosti tak, jak si to Mucha přál. V centru tzv. Velké dvorany je například vytvořeno malé náměstí, kde bude pohromadě celý husitský cyklus.
„Ve Veletržním paláci byla epopej vystavena už v roce 1929, kdy se budova pro veřejnost právě otevírala. Tehdy tu bylo pouze devatenáct pláten, protože poslední dílo z cyklu ještě neměl malíř hotové,“ uvádí historik umění Karel Srp, který má v Praze novou prezentaci Muchova díla na starosti.
Na prohlídku pláten je ve Veletržním paláci ideální prostor, který umožní vidět plátna z blízka i z patřičného odstupu. „Jako by to Mucha přímo pro Velkou dvoranu vymyslel,“ tvrdí Srp. Speciální pozornost je věnována osvětlení. Architekt Zavadil k tomu říká: „Světlíky nabídnou rozptýlené denní světlo a k tomu bude na rampách sto bodových světel, která zdůrazní jednotlivé detaily.“
Jako by to Mucha přímo pro Velkou dvoranu vymyslel.
Galerie hlavního města Prahy má už k výstavě vydán rozměry obrovský katalog, který připravili Karel Srp a Lenka Bydžovská. Mimo jiné tu jsou na osmdesáti stranách reprodukovány detaily z epopeje ve velikosti 1:1, takže diváci si v klidu budou moci prohlédnout jednotlivé části tak, jak je zatím viděli jen restaurátoři.
Celá epopej prošla v posledních měsících náročným restaurátorským průzkumem a čištěním. „Obrazy jsou perfektně připraveny pro diváky,“ tvrdí restaurátor Tomáš Berger a dodává: „Výstava tak bude objevem i pro ty, kteří Muchu ještě nedávno viděli v Moravském Krumlově.“
Kdy výstava začne, není ještě jasné. „Chceme, aby jejím otevřením začala v Praze letošní jarní kulturní sezóna,“ uvedl ředitel Galerie hlavního města Prahy Milan Bufka.