Článek
K rozhodnutí vedou neshody o trvalém umístění obrazů, na nichž malíř pracoval asi dvě desetiletí, v hlavním městě. A také trvající soudní spory, protože Muchova podmínka při darování cyklu Praze vytvořit pro Slovanskou epopej trvalý důstojný výstavní prostor stále nebyla splněna.
Minulé vedení Prahy se přiklonilo k variantě umístění epopeje do podzemní galerie v developerském projektu Savarin v ulici Na Příkopě. Poté sice malířův dědic John Mucha stáhl svou žalobu na určení vlastnictví epopeje, Prahu však zažalovala druhá dědička, vnučka Jarmila Mucha Plocková.
Navržené řešení tak podle Pospíšila k ukončení sporů nevedlo. Navíc by město z obrazů v soukromé galerii podle uzavřených dohod podle Pospíšila dostatečně neprofitovalo, změnu podmínek se zatím nepodařilo dohodnout. Zbývá na to už jen několik týdnů, uvedl náměstek.
Muchova vnučka je připravena se soudně bránit proti umístění epopeje do podzemních prostor v Savarinu
„Pokud se nedohodneme, začneme seriózně zvažovat jinou možnost. Vidím to na variantu naši, pražskou, ne na variantu nějakého nájmu. Tím by se problém zase jen odložil,“ řekl.
Městské zastupitelstvo by příští rok mělo rozhodnout o prodloužení zápůjčky epopeje Moravskému Krumlovu, aby Prahu podle Pospíšila netlačil čas.
„Budu to navrhovat, ale nevím, jak se rozhodne vedení města,“ uvedl. Důležité je podle něho kladné stanovisko odborného správce epopeje - Galerie hl. m. Prahy k podmínkám expozice v opraveném moravskokrumlovském zámku. „Odborný garant péče o epopej souhlasí s tím, aby se to nechalo ještě v Moravském Krumlově,“ doplnil Pospíšil.
Město za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) dříve, než se objevila varianta Savarin, chystalo pro epopej stavbu galerie u Lapidária Národního muzea na Výstavišti. Výstaviště i nyní podle Pospíšila představuje připravenou možnost, o které se bude znovu debatovat.
Developer projektu Savarin, společnost Crestyl, přitom začátkem listopadu oznámil, že Na Příkopě vznikne Mucha muzeum, a to na základě dohody s Nadací Mucha založené Johnem Muchou. Expozice na více než 1100 metrech čtverečních, na jejímž řešení se podílela architektka Eva Jiřičná, představí doposud nevystavená díla včetně raných olejomaleb Alfonse Muchy nebo studijních materiálů ke Slovanské epopeji.