Článek
Výchozím bodem jeho tvůrčího procesu je fotografický či filmový obraz. To ale pouze v tom výtvarném smyslu. Ideově ho zajímá postmoderní společnost, její fundamentální znaky, proto používá materiály, které našel někde na ulici. Ty pak kombinuje s akrylovou malbou či s koláží vytvořenou nejen papírovými fragmenty, ale i trojrozměrnými předměty.
Klasickým příkladem takového prostorového objektu inspirovaného věcmi, které jsou běžnou součástí našeho života stejně jako reklama, komiksy a koneckonců i klasické umění, je dílo I Love This Shit (2016). Tvoří ho sedm stlučených prken, na nichž je namalované rudé srdce jako symbol lásky, které je součástí nápisu, jenž dal jméno celému dílu. Připomíná graffiti, která jsou v moderních aglomeracích všudypřítomná. Alves jde podobnou cestou vyjádření jako Robert Rauchenberg v díle Černý trh.
U obrazů se stává autor mnohem syrovějším, používá surrealistické i expresionistické výrazové prostředky. Ale základem vždy zůstává pop art. Téměř u všech jeho děl lze při bližším ohledání vypátrat inspirační zdroje. Obraz Rage Against the Machine (2019) připomíná plátno Richarda Hamiltona Moje Marilyn. Téma auta na dílech Tatra (2018) či Terreno ocupado (2019) zase spojuje autora s olejomalbou Toma Wesselmanna Krajina číslo 2 z roku 1964. Koláž Levitation (2018) využívá jednotlivé symboly naší doby stejně tak, jako to dělali Peter Philips nebo Peter Blake.
I když, jak už bylo výše uvedeno, vychází autor z klasického amerického pop artu, ovlivnily ho české reálie. Plátno Sázava River (2018) využívá jen černou a bílou barvu. Řeka, kterou má našinec spojenou s pohodovým letním vodáckým výletem, vypadá na obraze jako bahnitá Mississippi, zatímco Berounka pojatá stejným výtvarným stylem evokuje už spíše řeku mrtvých Styx v podsvětí.
Portugalec Alves žijící v Čechách, vytváří americká popartová díla inspirovaná svou novou vlastí. Což je ideální důkaz toho, že výtvarné umění nezná geografických hranic a může jednotlivé vlivy prolínat podle libosti.
Může se vám hodit na Firmy.cz: