Článek
Pokles trvá už od roku 1997, kdy se prodalo 11 miliónů nosičů za 2,8 miliardy korun, a to i přesto, že se mu hudební vydavatelství snaží čelit řadou způsobů včetně snižování cen u vybraných titulů.
Organizaci IFPI velikost propadu zaskočila, i když je menší než v polovině roku, neboť - jak uvedl její ředitel Karel Kučera - loni v rámci boje proti hudebním pirátům odhalila rekordních 763 případů a zabavila více než 370 000 pirátských nosičů. Také čekal a "Také jsme doufali, že zákazníci pozitivně zareagují na zlevnění hudebních nosičů v posledním čtvrtletí roku," dodal Kučera.
Problémem prý je kopírování CD na počítačích
Důvody propadu vidí v "drastickém prohloubení narůstajícího problému" domácího kopírování. Jeho řešení se vedle boji proti pirátství stalo jednou z priorit IFPI, která je ovšem obtížně řešitelná.
Téměř každý majitel počítače si někdy vypálil kopii CD a tyto jednotlivce nelze postihnout. Nepomohla ani kódovaná CD, které nelze přehrávat na počítači. Stále je totiž dost titulů, která přepalovat lze, nemluvě o tom, že zakódování CD postihuje lidi, kteří si už dnes nekupují CD přehrávače, ale používají k tomu účelu domácí počítač. Mnohým pak stačí písně ve formátu MP3.
Další příčiny poklesu
V pozadí problémů také stojí skutečnost, že hudba ztrácí výsadní postavení, které měla v šedesátých a sedmdesátých letech, kdy se stala platformou dospívajících generací. Zájem se přesouvá na video, které je schopné zaujmout i prioritní smysl člověka - zrak. Hudba se dostává do role kulisy, za kterou se už tolik neutrácí.
Nemluvě o nástupu počítačů a mobilní komunikace, které od hudby odlákaly zejména mladší generaci, jež upřednostňuje nové technologie.