Článek
Zajímavostí bude projekt Cáry starejch filmů, v němž někdejší disident František "Čuňas" Stárek shromáždil dosud nezveřejněné nebo málo známé filmové záznamy z dob totality. Novinářům to řekli organizátoři festivalu, který od 18. do 24. dubna hostí Plzeň.
Zajímavostí bude projekt Cáry starejch filmů, v němž někdejší disident František "Čuňas" Stárek shromáždil dosud nezveřejněné nebo málo známé filmové záznamy z dob totality. Novinářům to řekli organizátoři festivalu, který od 18. do 24. dubna hostí Plzeň.
Zajímavostí bude projekt Cáry starejch filmů, v němž někdejší disident František "Čuňas" Stárek shromáždil dosud nezveřejněné nebo málo známé filmové záznamy z dob totality. Novinářům to řekli organizátoři festivalu, který od 18. do 24. dubna hostí Plzeň. V sekci Fenomén doby: český underground se objeví například celovečerní dokument The Plastic People of the Universe od režisérky Jany Chytilové, snímek Petra Nikolaeva a bude hůř nebo dokument o známém spisovateli, básníku a filozofovi Fišer alias Bondy od Jordiho Niubóa.
Zajímavostí bude projekt Cáry starejch filmů, v němž někdejší disident František "Čuňas" Stárek shromáždil dosud nezveřejněné nebo málo známé filmové záznamy z dob totality. Novinářům to řekli organizátoři festivalu, který od 18. do 24. dubna hostí Plzeň. V sekci Fenomén doby: český underground se objeví například celovečerní dokument The Plastic People of the Universe od režisérky Jany Chytilové, snímek Petra Nikolaeva a bude hůř nebo dokument o známém spisovateli, básníku a filozofovi Fišer alias Bondy od Jordiho Niubóa.
Nebudou zde jen snímky, které se na tyto osobnosti a kapely dívají s odstupem času. V pořadu Cáry starejch filmů představí Stárek autentické filmy, a to nejen dokumentární, které v dobách komunismu natočili profesionální filmaři nebo studenti FAMU. Chybět nemají ani amatérské osmimilimetrové filmy, z nichž někdy zbyla jen torza. Objeví se i dosud neznámé filmové záznamy. "Ukážeme také filmy, které pocházejí z toho nejhlubšího totalitního pravěku konce 60. let. Jsou to skutečně unikáty, protože řada filmů zmizela po domovních prohlídkách nebo je policisté při jejich natáčení vytrhávaly z kamery a ničili," dodal Stárek.
Plastici v lese
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček. Podívat se na vybrané snímky uváděné v rámci Finále mohou i diváci v Praze, kde kino Atlas představí průřez všemi sekcemi plzeňského festivalu. Minipřehlídku osmi děl, která začne v neděli 18. dubna, zakončí v neděli 25. dubna promítání vítězného filmu.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček. Podívat se na vybrané snímky uváděné v rámci Finále mohou i diváci v Praze, kde kino Atlas představí průřez všemi sekcemi plzeňského festivalu. Minipřehlídku osmi děl, která začne v neděli 18. dubna, zakončí v neděli 25. dubna promítání vítězného filmu.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček. Podívat se na vybrané snímky uváděné v rámci Finále mohou i diváci v Praze, kde kino Atlas představí průřez všemi sekcemi plzeňského festivalu. Minipřehlídku osmi děl, která začne v neděli 18. dubna, zakončí v neděli 25. dubna promítání vítězného filmu. Již 23. ročník festivalu Finále zahájí v Plzni celovečerní dokumentární snímek o americkém radaru v Brdech režisérů Víta Klusáka a Filipa Remundy Český mír.
Zajímavostí bude první film o kapele Plastic People, natočený uruguayským studentem FAMU Césarem de Ferrarim v letech 1969 až 1970. "Asi patnáctiminutový snímek zastihuje Plastiky v lese, kde si při lesních pracích vydělávají na novou aparaturu. Obsahuje i výpovědi Jirouse o stavu českého undergroundu v té době," popsal snímek Stárek. Další film sleduje Plastiky při jejich cestě na koncert do Českých Budějovic v roce 1974, který vyústil ve velké zatýkání a následnou persekuci disidentů. Do následné debaty na téma český underground se po skončení promítání zapojí mimo jiné i známí odpůrci komunistického režimu Ivan Martin Jirous a Saša Vondra. Stárek prý stále nachází nové autentické dokumenty a filmy o undergroundu. Zatím nepříliš známé je podle něj dění v oblastech mimo Prahu. "Každý region měl svoje zakázané kapely, happeningy a skupiny. Úplně nezmapované jsou domy, takzvané "baráky", které si disidenti kupovali na samotách a pořádali v jejich stodolách koncerty," uvedl. Osudům obyvatel a návštěvníků těchto domů chce Stárek věnovat publikaci s pracovním názvem Baráky - souostroví svobody, kterou právě připravuje. "Myslím, že v současnosti prožíváme renesanci českého undergroundu. Mladí lidé, kteří tyto časy již nezažili, se o tuto dobu začínají více zajímat," domnívá se Stárek, který v současnosti pracuje v Ústavu pro studium totalitních režimů. Vedle The Plastic People of The Universe v Plzni vystoupí i kapela DG 307. Součástí programu Finále budou i dvě výstavy s tématikou undergroundu: Jiřího Sozanského nazvaná Sutiny - Pocta Magorovi a Bohdana Holomíčka Ostrov zvaný Hrádeček. Podívat se na vybrané snímky uváděné v rámci Finále mohou i diváci v Praze, kde kino Atlas představí průřez všemi sekcemi plzeňského festivalu. Minipřehlídku osmi děl, která začne v neděli 18. dubna, zakončí v neděli 25. dubna promítání vítězného filmu. Již 23. ročník festivalu Finále zahájí v Plzni celovečerní dokumentární snímek o americkém radaru v Brdech režisérů Víta Klusáka a Filipa Remundy Český mír.
Prodej vstupenek začne 11. dubna, od 4. dubna je možná on-line rezervace. Kompletní informace jsou na www.filmfestfinale.cz. Festival Finále vloni navštívilo kolem 12 000 diváků.