Článek
Zůstala prostředí: sirotčinec, rakvárna, ulice, knihkupectví Bellum, dům Oliverova dobrodince pana Browna... Ale třeba rakvářova žena (Gabriela Míčová) Nancy chrlí úvahy liberálního ekonoma Miltona Friedmana. Pedofilní Kominík (Jiří Štrébl) perlí učeností Williama Blakea, žid Fagin (Martin Pechlát) udivuje jazykem Friedricha Nietscheho, doktor v sirotčinci (Pechlát) pronáší eugenické úvahy, hospodyně Badwinová (Jana Krausová) zase promlouvá s Krišnamutim a s Maharišim.
Mozaika liberální ekonomie
Pozoruhodné jsou myšlenky pěstitele kaktusů pana Grimwiga (Martin Finger). Dokáže podle lidského typu přesně odhadnout sklon ke zločineckému jednání. Sám aristokratického chování pěstuje nadřazenost. Spolupráci se zločinci, dokonce ani zaplacení vraždy, za zločin nepovažuje, je přece příslušníkem jiné třídy.
K vrcholům inscenace patří choreograficky domyšlený výstup vraždy Nancy ušlechtilým, jemným a estetikou krutosti poznamenaným Billem (Jiří Černý), vládnoucím naučeními z Bible. V tanci smrti Bill nejprve Nancy oslepí a potom dorazí.
Hru o osud Olivera, kterého jako človíčka nevládnoucího vůlí řešit vlastní osud a smýkaného z neštěstí do neštěstí hraje talentovaná Ivana Uhlířová, vyřeší opět náhoda - šťastný útěk...
Úvahy nad sociálním soucitem
Dickens apeloval svým dílem ve viktoriánské Anglii na sociální soucit, jehož vlnu také románem vyvolal. Střežený Parnass na tyto úvahy v kontrastech inscenace navázal. Výmluvná je závěrečná proklamace Badwinové o příští rodinné pohodě a naproti tomu její odvlékání Olivera znovu za mříže končící jeho zoufalým voláním ze sklepa. Nejenom jím se Plachého inscenace stává i polemikou s idejemi sociálně spravedlivého státu našich časů.
Pro řadového návštěvníka divadla je ovšem příběh Olivera Twista v Divadle Komedie určitě přeintelektualizovaný.
Divadlo Komedie Praha - Zdeněk Plachý / Jiří Šimáček: Oliver Twist - Sociální bondage drama. Režie Plachý, dramaturgická spolupráce Kateřina Šavlíková, scéna Markéta Oslzlá-Sládečková, kostýmy Linda Dostálková, music pain Zdeněk Plachý. Premiéra 20. února 2005.