Článek
České publikum prý režiséra zklamalo. "Publiku záleží jen na žánru a na vážný filmy odmítá chodit," řekl Zelenka v souvislosti s malou návštěvností snímku, který dostal Českého lva pro film roku. "Takže já se o český publikum přestávám zajímat úplně," prohlásil Zelenka.
České publikum prý režiséra zklamalo. "Publiku záleží jen na žánru a na vážný filmy odmítá chodit," řekl Zelenka v souvislosti s malou návštěvností snímku, který dostal Českého lva pro film roku. "Takže já se o český publikum přestávám zajímat úplně," prohlásil Zelenka.
Na druhou stranu ale připustil, že reakce na jeho poslední film na webové Česko-Slovenské filmové databázi byly skvělé. "Takže byla malá návštěvnost, ale byla velká úspěšnost," dodal Zelenka. "Líbilo se to asi 85 procentům lidí a to je na český film hodně," poznamenal.
FOTO: Právo
Zelenka natočil v česko-polské koprodukci filmovou verzi představení Karamazových v Dejvickém divadle, jež vycházelo ze slavné dramatizace románu, kterou napsal Evald Schorm.
Angličané přišli o krásy češtiny
Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal.
Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal.
Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal. Zelenka připustil, že zahraniční publikum to s jeho filmem má těžší, protože "musí číst titulky a je ochuzeno o nádhernou češtinu". To je právě u tohoto filmu škoda, ale jinak publikum, které film vidí na Západě, je řádově inteligentnější než to, které to vidělo v Čechách, řekl režisér.
Při londýnském promítání v nabitém kině, před nímž lidé čekali na vrácené lístky, ale Zelenka s publikem potíže neměl. Diváci, mezi nimiž bylo mnoho Čechů a Poláků, živě reagovali na film i při následující debatě. Zelenka si také vysloužil potlesk reakcí na stížnost jedné divačky, podle níž se scénou, kdy při fiktivním televizním rozhovoru Dostojevského zastupuje loutka, slavnému autorovi vysmíval. Odmítl to s odůvodněním, že věnoval Dostojevskému tři roky profesionálního života. "Scéna je projevem respektu k někomu - ovšem českým způsobem," dodal. Zelenka připustil, že zahraniční publikum to s jeho filmem má těžší, protože "musí číst titulky a je ochuzeno o nádhernou češtinu". To je právě u tohoto filmu škoda, ale jinak publikum, které film vidí na Západě, je řádově inteligentnější než to, které to vidělo v Čechách, řekl režisér.
"Promítání v zahraničí bývají výjimečné akce, jako tady v Londýně nebo v muzeích moderního umění nebo na festivalech. To je výjimečné publikum. V Čechách to vidí publikum, které chodí běžně do kina, což je pestrá směska," dodal Zelenka.
Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství.
Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství.
Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství. Nyní hodlá opět natočit něco v protikladu Karamazovým. Zatím nechtěl uvést podrobnosti svého dalšího projektu, který by mohl být v kinech za dva nebo tři roky. "Chystám se udělat něco veselejšího, ale také aniž bych se nějak podbízel publiku, protože publikum už teď v Čechách nehraje roli," prohlásil. "Teď už hraje roli jen nějaká pravdivost sám sobě."
Karamazovi si Zelenka vybral proto, že chtěl zaznamenat divadelní představení, které ho okouzlilo. A také proto, že chtěl natočit odlišný film, než byl jeho předcházející snímek Příběhy obyčejného šílenství. Nyní hodlá opět natočit něco v protikladu Karamazovým. Zatím nechtěl uvést podrobnosti svého dalšího projektu, který by mohl být v kinech za dva nebo tři roky. "Chystám se udělat něco veselejšího, ale také aniž bych se nějak podbízel publiku, protože publikum už teď v Čechách nehraje roli," prohlásil. "Teď už hraje roli jen nějaká pravdivost sám sobě."
Karamazovi byli prvním snímkem londýnské přehlídky To nejlepší z českého filmu 1989 až 2009, která bude pokračovat do konce týdne v kině Riverside Studios. V prostorách kina bude také od pondělí výstava ilustrací Petra Síse z jeho knihy Zeď - Jak jsem vyrůstal za železnou oponou.