Hlavní obsah

Pět zážitků z divadla v roce 2023: Člověk versus zvrhlá moc

Rok 2023 přinesl opět řadu zážitků z hledišť malých i velkých scén, festivalů profesionálních i amatérských divadel všech druhů a žánrů. Vybrat z nich pět nejpůsobivějších není vůbec snadné a určitě se do této pětice nevejde vše, co se mi při ohlédnutí za právě končícím rokem vybaví. Nicméně, není náhodou, že všech pět se točí kolem jediného tématu, a tím je člověk konfrontovaný se zrůdností zvrhlé moci.

Foto: archiv autora

Radmila Hrdinová

Článek

Hans Krása, Antonín Dvořák, Leoš Janáček a Jaroslav Ježek: Cesta. Divadlo F. X. Šaldy, Liberec

Operní soubor libereckého Divadla F. X. Šaldy nabízí po léta zajímavé operní inscenace a projekty. Ten s názvem Cesta, který nastudovala režisérka Linda Keprtová s více než sto dvaceti dětmi z tamních hudebních a tanečních souborů i se členy divadla, velmi neotřelým způsobem přibližuje téma dětského holocaustu bez násilného poučování, ale zato s emotivním spojením hudby, pohybu a výtvarné stránky. Je to putování po Liberci s několika divadelními zastaveními, které zanechá v divácích všech generací opravdu silný dojem.

RECENZE: Liberecká Cesta do zkázy i vykoupení

Kultura

Šiktancová – Kinská – Hessová: …because of Alma. BodyVoiceBand, Venuše ve Švehlovce, Praha

Inscenace …because of Alma měla sice premiéru na konci roku 2022, ale většina diváků ji viděla až v roce následujícím. Vypráví dramatický příběh Almy Rosé, neteře Gustava Mahlera, nadějné mladé houslistky, zakladatelky a vedoucí Osvětimského dívčího orchestru, který pomohl přežít mnoha jejím spoluvězeňkyním. Nikoli ovšem jí samotné. V roli Almy září svým hereckým uměním Antonie Formanová a Anna Brousková a s nimi Bach, Schubert i Šostakovič v podání smyčcového Alma Ansámblu.

RECENZE: Jenom ty, hudba a smrt

Kultura

Richard Strauss: Salome. Národní divadlo, Janáčkova opera, Brno

Biblický příběh Salome požadující za tanec pro Heroda hlavu proroka Jochanaana ožil na scéně Janáčkovy opery v Brně strhujícím způsobem. A to díky režii Davida Radoka a hudebnímu nastudování Marka Ivanoviće, které důsledně vychází z hudby i libreta a vytváří atmosféru napětí, jež by se dala krájet. Bez vnější okázalosti kreslí obraz maximální lidské krutosti a zvrhlosti, jdoucí až na samotné dno. Salome slovenské sopranistky Lindy Ballové je křehká zjevem, ale tvrdě neúprosná v jednání. Ale dokonalí jsou zde všichni účinkující. Tak se má dělat opera, která zaujme i toho, kdo ji pokládá za přežité umění.

RECENZE: Opera Salome dosáhla na dno zvrácenosti

Kultura

Anna Turlo: Café 1933. Městská divadla pražská, 3Kino Art, Praha

Inscenace vzniklá v rámci Ukrajinského programu MDP připomíná v aktuálních souvislostech události staré devadesát let, kdy se Stalin pokusil vyhladit ukrajinský národ, který se odmítal podřídit sovětské nadvládě. Při řízeném hladomoru zahynuly hladem celé vesnice, odhadem více než čtyři miliony lidí, včetně malých dětí.

Kontaktní inscenace odehrávající se kolem stolu vypráví o těchto hrůzách věcně, dokonce i s humorem. Přesto je nesmírně silná, nejen svým obsahem, ale i divadelní formou využívající ukrajinský folklór a dobovou atmosféru kabaretu. Měli by ji vidět všichni, kdo zlehčují utrpení ukrajinského národa.

RECENZE: Pozvání k hladovému stolu

Kultura

Lucie Trmíková: Ženy, držte huby! Divadelní spolek JEDL, Studio Švandova divadla, Praha

Herečka Lucie Trmíková, v posledních letech i pozoruhodná dramatická autorka, připomíná hrou Ženy, držte huby! osud kunsthistoričky a archeoložky Růženy Vackové, odsouzené ve vykonstruovaném procesu a vězněné za své postoje vůči totalitní moci.

Ženy, která odmítla požádat o milost, protože necítila vinu. Trmíková v režii Jana Nebeského ji hraje jako čistou bytost, kterou nedokáže pošpinit ani sebehrubější arogance bachařů a zrůdnost totalitní rétoriky, proti níž staví sílu slova, opřeného o přesvědčení, víru a duševní nezlomnost.

RECENZE: Žena, která nemohla žádat o milost

Kultura
Související témata:

Výběr článků

Načítám