Hlavní obsah

Perry Mason se vrací. V temné dobové detektivce

Právo, Eva Vejdělková

Jeden z nejslavnějších detektivů znovu ožil v nové minisérii kabelové televize HBO. Perry Mason, neústupný, šťouravý právník a hlavní hrdina detektivek amerického spisovatele Erlea Stanleyho Gardnera, se poprvé představil čtenářům v roce 1933. Následovalo více než osmdesát povídek a románů, v nichž Perry společně se svou asistentkou Dellou Streetovou a soukromým detektivem Paulem Drakem vedou vlastní vyšetřování a pátrají po důkazech, které mají prokázat nevinu jejich klientů.

Foto: HBO

Matthew Rhys jako Perry Mason v nové minisérii HBO.

Článek

Mason se brzy stal i oblíbeným filmovým a televizním hrdinou. Na obrazovce měl premiéru na stanici CBS, která od roku 1957 do roku 1966 vysílala sérii s Raymondem Burrem v hlavní roli. Herec hrál odhodlaného advokáta, který bojuje proti bezpráví, i v pozdějších adaptacích až do své smrti v roce 1993 a vtiskl mu tak nesmazatelnou podobu.

Nová osmidílná série od HBO, která včera dospěla do své poloviny, se však tváří, jako by nic z toho nebylo: vrací se na začátek Perryho kariéry a přichází přitom s hrdinou, který je doslova k nepoznání.

Zároveň odkládá žánr soudního dramatu a nahrazuje ho noirovým příběhem, který vychází vstříc jak době vzniku literární postavy ve 30. letech minulého století, tak především současné oblibě temných filmových nálad, která se u nás pojí hlavně se současnou skandinávskou krimi a v zámoří třeba se třemi řadami seriálu True Detective.

V Los Angeles to roku 1931 vře. Publikum šílí po zvukovém filmu, sportovní fanoušci po olympiádě, každý se snaží rychle vydělat a do toho všeho vstupuje náboženské blouznění. Do této rozjitřené atmosféry náhle zasáhne zlověstný případ: únosy dětí.

Ideální příležitost pro Perryho Masona (Matthew Rhyss). Budoucí neústupný obhájce je tady však ztroskotancem, který se zatím nechává najímat jako soukromé očko, má hluboko do kapsy, pronásledují ho válečná traumata z Francie a trápí se kvůli rozpadlému manželství. Osobní trable utápí ve whisky a přebývá na rozpadající se farmě. Ačkoli mu nechybí jeho nezbytný charakteristický klobouk, do elegantního právníka má ve svém nevalném obleku ještě daleko. Mnohem spíš než u soudu ho divák zastihne v terénu, kde se mrtvolami a hrůznými scénami nešetří a kamera před nimi rozhodně neuhýbá.

Scenáristé v příběhu zároveň řeší i korupci a rasismus, postavení žen a homosexuálů, ne však násilnou formou. Díl od dílu se jim daří budit i zvědavost a napětí, a tak už zbývá jen to nejdůležitější, bez čeho se nemůže nový Perry Mason stát sám sebou. Pořádný výstup u soudu, který nejproslulejší postavu obhájce v americké literatuře tolik proslavil.

Související témata:

Související články

Zaklínač bude srozumitelnější

Po kritice diváků má být nová řada seriálu Zaklínač (The Witcher) srozumitelnější. Řekla to Laura Schmidt Hissrichová, scenáristka a producentka série. Podle...

Výběr článků

Načítám