Hlavní obsah

Pavel Liška, Josef Polášek a Martin Zbrožek se rozhodli být Milostným trojúhelníkem

Právo, Jiří P. Kříž

Riskovat jako divadlo na parolodi plující s Huckleberrym Finnem po Mississippi se rozhodli Pavel Liška, Josef Polášek a Martin Zbrožek, když předstupují před diváky jako Milostný trojúhelník. Riskuje v podstatě i divadelní kritik, kdyby někdy nějaký na jejich produkci přišel, protože hned také vstoupí do hry.

Foto: Jiří P. Kříž, Právo

Zleva Josef Polášek, Martin Zbrožek, Pavel Liška

Článek

S tím Huckem se to mělo tak, že divadelní soubor naprostých diletantů, kteří si chtěli nahrabat, předvede hrozné pitomosti. První den je sice vypískají, ale všichni diváci zlomyslně pošlou na reprízu známé, na které se nedostalo. Potřetí je pak narváno k prasknutí, ale na „herce“ se snese déšť shnilých rajčat a pukavců…

Flek, reflek,super

Liškův, Poláškův a Zbrožkův „improvizační večer tří výrazných hereckých osobností, večer který můžete ovlivnit i vy“, jak se píše v propagačním letáčku „toho hašišového doupěte“, žižkovského Paláce Akropolis, v jehož divadelní produkci se Milostný trojúhelník objevuje, má podobná východiska. S malými odlišovacími detaily:

Ti tři nejsou žádnými diletanty.

Milostným trojúhelníkem si rozhodně nikde prachy nenahrabou. A vsadím se, že je nikde nevypískají, natož aby po nich zkažená vejce házeli. Ta si mladí diváci – a že jich v Paláci Akropolis bývá nejenom na rockových nebo tanečních koncertech hodně – chválabohu schovávají na volební kampaň.

Milostný trojúhelník jsou samé hrozné pitomosti. Publikum ale brzy vycítí, že trapnostíplné improvizování má vnitřní řád. Prozrazuje to hudební plán. Má i pevnou strukturu, konstrukci a nakonec se promění dokonce v moc dobrou scénickou poezii.

Diváci určí téma: Na zářijovém zahájení divadelní sezóny v Akropolis „školní docházka, absurdnost, sexuální výchova, dobrý večer“. Herci pak všechno rozehrají. Trochu parafrázují Čechova, Švarce, ale i Jana Přeučila a opentlí to poetikou zvoranosti, dialogu na způsob flek, reflek, super, resuper, tuti, boty, kalhoty.

Možná přijde i druhý

Zabírá to. Mladí jdou s aktéry na jevišti. Ti jenom občas – a slušně – krotí rozpoutání fantazie naplno, protože pozor: „V hledišti, a jako na potvoru zase v první řadě, sedí ten fotografující kritik; na Milostném trojúhelníku vůbec první“. A jmenovali ho.

Kritik to vydržel a je na něm, aby ukázal palec nahoru nebo dolů. To on ale nedělává, schvalovací komise už chválabohu vymřely. Odkazuje Milostný trojúhelník lidičkám, kteří se chtějí bavit inteligentněji než u telecích telenovel a reality shows. A když diváci vymyslí lepší subtémátka, bude i krásná ptákovina L + P + Z méně absurdní.

Palác Akropolis Praha - Pavel Liška, Josef Poláček, Martin Zbrožek: Milostný trojúhelník. Herecko-psychologický koncert tří odlišných klaunů. Živá hudba na pódiu, taneční kreace, pantomima, kontakt s diváky a divačkami. Česká premiéra 15. června 2008, psáno z reprízy 6. září 2010 v Paláci Akropolis.

Výběr článků

Načítám