Článek
Vaše sochy žen s parožím či s rohy vypadají jako lovecké trofeje, ale zároveň i jako mytické postavy. Je zdrojem vaší inspirace i mytologie?
Určitě ano. Vycházím sice z různých předobrazů, jak ze starodávných mytologií, tak z mladších legend nebo pohádek, ale kdybychom udělali například rozbor pohádky Červená karkulka či mnoha jiných, stejně bychom se dostali hluboko do historie k velmi starým základům, které souvisejí právě s nejstaršími mýty.
Všechny tyto příběhy většinou mají silný společný prvek, přírodu. Prozrazují fascinaci člověka její mocí a od toho se pak odvíjejí nejrůznější fantastické představy. V předkřesťanské době například paroží představovalo symbol, kterým člověk mohl získat sílu a schopnosti zvířete.
Co vás přivedlo právě k těmto tématům?
Mě toto všechno fascinovalo vlastně odjakživa. Možná v tom hraje roli i něco jako genetická paměť. Vyrůstala jsem sice v Žacléři, v bytovkách, ale moje maminka pocházela z Polska a dědeček byl hajný. V dětství jsem tedy často poslouchala vyprávění o životě v hájovně a v lese. Možná stále zpracovávám i všechny tyto reminiscence z dětství, i když pohledem člověka, který už toho má víc za sebou.
Takže lov vás zaujal už jako malou holčičku?
Lov tehdy ještě přímo ne, ale blízkost přírody ano. Maminka například vyprávěla, že měli ochočeného divočáka a srnu, která jim pak chodila ukazovat srnčata. Měli samozřejmě také koně… Už tehdy jsem toužila žít podobně.
A splnilo se vám to?
Vlastně ano, dnes bydlím v hájovně a máme s manželem tři koně a tři psy.
Kdy jste se začala zajímat právě o lov?
Jako studentka gymnázia jsem si přivydělávala jako průvodkyně v hospitálu Kuks, který vybudoval hrabě František Antonín Špork. Založil také lovecké bratrstvo, český Řád svatého Huberta, známého patrona lovců. Na Kuksu jsem se začala zajímat o historii lovu, hlavně o jeho společenský aspekt.
Když tedy s manželem žijete v hájovně, znamená to, že i sama lovíte?
Nelovím. Jednou se mě nějaký novinář zeptal, co jsem už ulovila, ale na to můžu říct jen, že svého manžela.
Takže loví manžel?
Manžel (Petr Zvolánek) je trenérem národního střeleckého týmu, specializuje se na brokové disciplíny. Z tohoto hlediska má určitě k lovu blíž než kdokoli jiný. Občas se nějakého lovu i účastní a přinese domů třeba bažanty, ale rozhodně to pro něj není vášeň.
K bydlení v hájovně jste ho přesvědčila vy, nebo to byl i jeho sen?
Nepřesvědčila, to tak nějak samo vyplynulo. Sice jsem říkala, že jsem manžela ulovila, ale přesněji řečeno jsem si ho před pětadvaceti lety stopla, když jsem jela provázet na Kuks. On vystudoval lesnickou školu v Trutnově, takže silný vztah k přírodě máme oba, a tehdy byl dokonce členem Řádu svatého Huberta. Ale na hájovnu poblíž Písku jsme se dostali díky jeho práci trenéra, protože budova je součástí oploceného střeleckého areálu.
Kromě toho, že se věnujete volné tvorbě, tvoříte i sochy pro filmové produkce. Jaké to je, pracovat na zakázku?
O tom jsem snila už na akademii! Práce u filmu mi totiž jako sochařce nabízí to, co tady bylo ještě před sto lety normou. Sochař tvořil ve spolupráci s architektem, socha byla nedílnou součástí architektury, a sochařská práce ve veřejném prostoru byla tak mnohem koncepčnější. A já vím od filmového architekta vždy přesně, jak vypadá lokace, scéna, a tak můžu vytvářet sochy, které pak fungují po všech stránkách.
Kdy se vám váš studentský sen splnil?
S filmem Protektor, který měl premiéru v roce 2009. S jeho architektem Ondřejem Nekvasilem spolupracujeme doposud. Mám za sebou asi už dvacet realizací, v současné době jsou to hlavně zahraniční produkce.
Ještě se vrátím k té práci na zakázku. Já jsem typ sochaře, který miluje úkoly. Díky nim se totiž dostanete někam, kam byste si jinak netroufla, nebo by vás to prostě jen nenapadlo. Lidskou přirozeností je vytvářet si rituály a schémata, a to se týká i umělecké tvorby. Pro mě tedy zakázky vlastně představují něco jako sochařský fitness.
Pustila jste se i do práce se sklem. Nedávno byl odhalen váš portrét filmového producenta a zakladatele barrandovských filmových ateliérů Miloše Havla. Sklo ale není běžný sochařský materiál, pracují s ním spíš designéři. Co vás k němu přivedlo?
Ke sklu se opravdu běžně nedostanete, takových sochařů je tady jen pár. Je to technologicky náročný materiál. Při práci s bronzem můžete leccos ještě opravit, docizelovat, což u skla nejde, všechno musíte udělat znovu.
Ke sklu jsem se dostala díky panu Petru Seifertovi, který se mnou chtěl zkusit velkoformátové reliéfy. Kromě toho, že jsem se pustila do vlastní volné tvorby, vytvořila jsem i dva reliéfy na zakázku.
První stojí ve Vratislavicích před knihovnou, vypadá jako obří lupa a je na ní zpodobněn zakladatel Vratislavic Ignaz Ginzkey. Loni pak přišla nabídka z Barrandova, že by chtěli uctít Miloše Havla, který tu ještě nikde nemá žádnou připomínku. Vznikl obří objektiv a uprostřed je jeho skleněný portrét.
Většinou pracujete s bronzem?
Ano, pro exteriér je to výborný materiál. A přestože jsem se na přijímačky na Akademii výtvarných umění připravovala na kamenosochařské škole v Hořicích, s kamenem už nepracuji.
Je to jen dojem, nebo tu opravdu působí mnohem méně sochařek než sochařů?
My sochařky jsme ohrožený druh! Sochařství je disciplína, která je pro ženu náročná. Spousta mých nadaných spolužaček se jí už nevěnuje. Když chcete sochařství skloubit s rodinným životem, je to složitější než například u malby. Navíc je tu obrovská konkurence, ze škol vychází spousta absolventů.
Já jsem si naštěstí včas určila svoji cestu. Rozhodla jsem se, že chci dělat realistickou tvorbu. Dokonce se považuji za outsidera, ale jsem tak spokojená.
Proč se považujete za outsidera?
Nejsem ve středu dění, které se navíc neustále vyvíjí, v poslední době dokonce dost rychle, a hraje v něm čím dál větší roli marketing.
Takže z hájenky se do byznysu s uměním vstupuje těžko?
Já vlastně nechci a ani to neumím. Našla jsem si svoji cestu, kdy mě uživí zakázky od filmu a z divadla. Volnou tvorbu si dělám jen pro sebe a jsem schopná si na ni vydělat. Cítím se tak svobodně a nechodím do ateliéru se zátěží, že musím prodat. Nic mě netlačí, abych se začala třeba podbízet vkusu publika, a svými sochami vlastně ani nechci obtěžovat.
Když jste se rozhodovala pro studium na akademii, zvažovala jste i tenhle aspekt umělecké profese?
Rozhodně ne. Kdybych takhle přemýšlela, šla bych nejspíš na práva. (směje se)