Článek
V prosinci jste s velkým úspěchem vstoupila na muzikálovou scénu, když jste přijala roli v novém ostravském muzikálu Romeo a Julie autorské dvojice Boris Urbánek a Jaromír Nohavica. Váhala jste dlouho, zda roli v Národním divadle moravskoslezském přijmout?
O tom, že se muzikál připravuje, jsem věděla poměrně dlouho, a stejně dlouho jsem se rozmýšlela, zda se mám o roli ucházet. Přece jenom – můj obor je opera. Ale v okamžiku, kdy z divadla volali, že mě na základě konkurzu přijali, jsem věděla, že tu roli chci a že je to nabídka, která se neopakuje. Mám ráda výzvy, jsem zvědavá a baví mě učit se nové věci.
Jak se vám role Julie zpívá?
Pěvecky to pro mne nebylo obtížné – z operního zpěvu jsem zvyklá na tvrdý dril – a Boris Urbánek napsal pro Julii příjemné pěvecké party. Novou zkušeností pro mne bylo mluvené slovo – ale snad i to jsem zvládla.
Během zkoušek jste určitě slyšela a viděla, jak roli alternuje Martina Šnytová. Ovlivnily jste se navzájem?
Viděly a slyšely jsme se při zkouškách, ale každá jsme se snažila o vlastní pojetí. Kdybychom se vzájemně ovlivňovaly, nebyly bychom tak přirozené a svébytné Julie, jak se nám to oběma, myslím, podařilo.
Julie je vaší první hlavní rolí na velkém divadle. Máte ambice jít touto cestou i nadále, anebo je vám bližší spíše koncertní činnost?
Julie byla sice první velkou rolí, ale na velkých scénách jsem již nějaké zkušenosti získala. Například v NDM jsem účinkovala v úspěšné dětské opeře B. Brittena Kominíček a v hudebně-dramatické inscenaci Kytice. Premiéry jsem si odbyla rovněž ve dvou Mozartových operách – jako Barbarina ve Figarově svatbě (Státní divadlo Košice) a v roli Paminy v Kouzelné flétně (Slovenské národní divadlo). Mojí doménou a hlavním směřováním je i nadále opera a koncertování, ale nevylučuji, že potkám-li se s nabídkou k účinkování v zajímavém projektu, budu to zvažovat. Rozhodující však pro mne zůstává kvalita.
Od letošního roku studujete na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity, takže máte spoustu školních povinností. Kromě toho máte řadu koncertů, nyní i velkou roli v divadle. Jak těžké je tyto povinnosti a závazky skloubit. Máte čas odpočívat?
Kvůli roli Julie a intenzivnímu zkoušení v divadle jsem studijní povinnosti zanedbávala a teď doháním, co se dá, není to jednoduché… Ale už od základní školy jsem měla spoustu aktivit souvisejících se zpíváním a naučila jsem se to zvládat. A odpočinek, ten je důležitý, aby člověk nabral síly a měl chuť pustit se do nových věcí. Takže vždycky se snažím uhájit si chvíli sama pro sebe a najdu si čas i na přátele.
Na koncertní pódia jste zvyklá od raného dětství. Ve dvanácti letech jste se stala vítězkou Talentmanie, o čtyři roky později jste pak zvítězila v celosvětové soutěži Concorso Internazionale „Musica Sacra“ v Římě. A to jsou jen dva nejvýraznější z řady vašich úspěchů. Jak vám tyto úspěchy pomohly, posunuly vás kupředu?
Do Talentmanie jsem šla z čiré holčičí zvědavosti, s touhou alespoň jednou to zkusit, bez jakéhokoliv očekávání. Do Říma jsem jela na mezinárodní zkušenou, a to už jsem se dlouho připravovala. Z devadesáti účastníků z celého světa jsem byla nejmladší a ani ve snu by mě nenapadlo, že mohu uspět… Samozřejmě, každá soutěž, důležitý koncert a úspěšné vystoupení člověka posouvají kupředu. Získá cenné zkušenosti, má možnost poměřit se s kolegy, ověří si, v čem je dobrý, ale i jaké má nedostatky. A když uspěje, získá publicitu, kontakty, přicházejí další nabídky. V této souvislosti bych ještě ráda zmínila moji loňskou účast na významné Mezinárodní pěvecké soutěži v Karlových Varech, kde jsem v kategorii Junior, opět coby nejmladší, získala 3. místo, Cenu Národního divadla moravskoslezského a Cenu Jana Lucemburského.
Jste žákyní Evy Dřízgové-Jirušové, která je už dlouhá léta považována za první dámu ostravské opery. Všichni víme, že jde o vynikající pěvkyni, ale jaká je paní Dřízgová učitelka?
Já bych paní Evu označila nejen jako první dámu opery, ale i jako první dámu operní pedagogiky. Vážím si jí nejen jako skvělé profesorky, která vyžaduje preciznost a nic neodpustí, ale i jako empatického a nesmírně laskavého člověka. A jsem jí vděčná za náš dlouholetý blízký osobní vztah.
Vánoce a končící rok jsou vždy obdobím, ve kterém člověk bilancuje a zároveň spřádá plány do dalšího roku. Jaké jsou vaše plány pro další rok?
Kromě muzikálu Romeo a Julie byla pro mě letos stěžejní spolupráce s barokním ansámblem Collegium Marianum na půvabné Händlově opeře Acis a Galatea ve spolupráci se souborem Buchty a loutky a s mezinárodním pěveckým obsazením. Zatím jsem s nimi vystupovala v Ostravě a v barokním divadle ve Valticích, a v listopadu na úspěšné pražské premiéře v Divadle ABC. Moc s těším na září příštího roku, kdy operu uvedeme v zámeckém areálu v Kroměříži. Přínosná byla pro mě rovněž spolupráce s Janáčkovým komorním orchestrem Jakuba Černohorského na skvělých koncertech duchovní a barokní hudby na Lednicko-valtickém hudebním festivalu.
V nadcházejícím roce mě např. čeká první spolupráce s orchestrem FOK v Rudolfinu, s dirigentem Heiko Mathiasem Försterem vystoupím v únoru na galakoncertu v Tonhalle v Curychu. V květnu mě čeká operní recitál s Filharmonií Bohuslava Martinů na Talentinu Zlín. Po opeře Acis a Galatea mě opět oslovila Jana Semerádová, vedoucí souboru Collegium Marianum, ke spolupráci společně s polským souborem Cracovia Danza. Tento hudebně-baletní projekt „Balet o kávě“ na hudbu J. S. Bacha, kde budu mít vokální party, je součástí festivalu Concentus Moraviae a uskuteční se v Mikulově.
V jednání je rovněž moje účast na hudebním festivalu v Estonsku a spolupráce s Poznaňskou filharmonií. Plánů mám ještě mnohem víc, ale ty bych si z pověrčivosti, dokud nepřijde ten správný čas, zatím hýčkala jen sama pro sebe.