Článek
Výstava Pohled zblízka: padělky, chyby a objevy má především ukázat možnosti moderních vědeckých metod, jako je rentgen, infračervené fotografie nebo elektronický mikroskop. Tyto metody někdy odhalily sofistikované padělky, ale také nečekané poklady.
Hlavní atrakcí výstavy jsou dvě akvizice z roku 1874, kdy Národní galerie koupila v aukční síni Christie’s dva tematicky podobné obrazy italského renesančního mistra Sandra Boticelliho. Zatímco z plátna Venuše a Mars se stal jeden z nejpopulárnějších obrazů galerie, Alegorie byla později označena jako nedokonalá nápodoba od jednoho z Boticelliho žáků.
Muže s lebkou považovali za dílo Holbeina
„Dnes si vůbec nedokážeme představit, že obraz někdo mohl považovat za dílo Boticelliho,“ řekla jedna z kurátorek výstavy Betsy Wiesemanová.
Ke slavným omylům patří i Muž s lebkou, který byl při koupi v roce 1845 připisován Hansi Holbeinovi mladšímu. Brzy ale zavládly pochyby a kolem obrazu propukl skandál, který stál o dva roky později místo tehdejšího ředitele galerie Charlese Locka Eastlakea.
Moderní analýza dřeva, na kterém je obraz namalován, ukazuje, že malba je datována někdy po roce 1560, tedy sedmnáct let po Holbeinově smrti. Za autora je nyní považován vlámský malíř Michiel Coxcie.
Výstava však také nabízí překvapivé objevy, které umožnila moderní technologie. Jedním je Madona s karafiáty od Rafaela. Obraz je ve sbírkách na zámku Alnwick, ale experti ho považovali za pouhou kopii ztraceného Rafaelova obrazu.
Infračervené paprsky prokázaly Rafaela
Nicméně současného ředitele Národní galerie Nicholase Pennyho zarazilo, že by kopie byla zasazena v tak výpravném rámu. To ukazovalo na to, že někdy musel být považován za originál.
Obraz proto prozkoumali odborníci Národní galerie. Infračervenými paprsky zjistili, že pod malbou je kresba prokazatelně od Rafaela, od níž se výsledná malba v některých detailech liší. Podle Pennyho Rafael při malbě v některých detailech změnil názor. Nikdo, kdo by obraz jen kopíroval, by to neudělal, uvedl Penny, podle něhož expertiza ukázala některá barviva typická pro Rafaela, která se po 16. století přestala používat.