Článek
Americký režisér a producent s italskými kořeny Francis Ford Coppola začal točit v šedesátých letech. Jedním z prvních pokusů byl horor Dementia 13, známější je muzikál Divotvorný hrnec.
Režisérskou superhvězdou se stal až v letech sedmdesátých, kdy přišel první Kmotr podle předlohy Maria Puza. Film s dokonalým obsazením (Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keatonová, Robert Duvall) ohromil svět a i dnes, po čtyřech desítkách let, platí mezi kritiky i širokou veřejností za jeden z vrcholů kinematografie dvacátého století.
Některé repliky z filmu doslova zlidověly. Díky Coppolovi milióny diváků po celém světě vědí, co znamená "spát s rybami" a "zalehnout na matrace". Následovalo druhé pokračování, které je považováno za stejně kvalitní nebo dokonce i lepší než první díl, a po letech i třetí.
Obrovská sláva Kmotra často zastiňuje několik dalších Coppolových snímků, které stojí za pozornost - válečné drama Apokalypsa, psychologický thriller Rozhovor, Vyvolávač deště či Povídky z New Yorku. Coppola navíc produkoval více než třicet filmů.
Wallach a Godard
Filmový režisér i teoretik Jean Luc Godard je zásadní postavou francouzské nové vlny. Natočil desítky filmů, nejslavnější je patrně snímek U konce s dechem.
Eliho Wallacha si veřejnost pamatuje především jako banditu Calveru z legendárního westernu Sedm statečných. Za svou dlouhou kariéru trvající přes 60 let se objevil v takovém množství filmů, že by je málokdo dokázal vyjmenovat. Ke slavnějším patří Mustangové, Jak byl dobyt západ, Jak ukrást Venuši, Mackennovou zlato, Hodný zlý a ošklivý a Velký šéf.
"Každý z nich dojal filmové diváky na celém světě a svou prací ovlivnil filmový průmysl," řekl prezident oskarové akademie Tom Sherak.
Čestné ceny se předávají v listopadu v Los Angeles.