Hlavní obsah

Orchestry ozdobou Dvořákovy Prahy

Dva předposlední koncerty Dvořákovy Prahy patřily rozhlasovým orchestrům – našim symfonikům (SOČR) a jejich berlínským kolegům. Zaplněný sál Rudolfina v pondělí a v úterý viděl i kvalitní ruské sólisty: houslistu Michaila Ovruckého a klavíristu Nikolaje Luganského.

Foto: Miroslav Sova, Právo

Praha hostila festival věnovaný Antonínu Dvořákovi.

Článek

Zatímco první večer byl zaměřen rusky – hrál se Čajkovskij a Šostakovič – ten druhý vedle Rachmaninova měl v podání berlínských i dvě symfonické básně Richarda Strausse. Naše symfoniky dirigoval ruský dirigent Alexander Vedernikov, berlínské hosty jejich šéf Marek Janowski.

Vedernikov stejně jako Janowski jsou u nás známí již z koncertů Pražského podzimu a i tentokrát potvrdili své přednosti. U Vedernikova to bylo především podání Šostakovičovy Šesté symfonie h moll, kde dirigent spolu s orchestrem osvědčili smysl pro grotesknost partií nesnadného díla. V Čajkovského Houslovém koncertu D dur v Praze debutoval Michail Ovruckij, a i když technicky nadchl, určitě by mu slušelo méně razance, zvolnění tempa i dynamiky.

Více exceloval již u nás známý Luganskij, jehož podání Rachmaninovova Koncertu č. 2 c moll bylo ukázkové, plné virtuozity i lyrického výrazu.

Berlínský orchestr uspokojil i Straussovými básněmi Don Juan a Tak pravil Zarathustra.

Je výborně sehraný, intonačně na výši a úroveň všech skupin zaručuje kvalitu – jen by měl dirigent trochu ubrat na síle, v malém sále dynamiky bylo místy až příliš. Ohlas byl ale veliký, a tak přidávali hudbu z Wagnerových Mistrů pěvců norimberských.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám