Článek
Dokument orchestr v nejbližších dnech předloží ministru kultury Václavu Jehličkovi, kterého chce se situací ve filharmonii seznámit, řekli předsedkyně umělecké rady filharmonie Jana Brožková a prezident Unie orchestrálních hudebníků a violista ČF Ivan Pazour.
Dohady způsobila nová legislativní úprava týkající se mimopracovních aktivit hráčů - záznamů z koncertů využívaných v rozhlase a televizi a na zvukových nosičích i studiového nahrávání. Zatímco dříve autorská práva k nahrávkám patřila hudebníkům, kteří je poskytovali k dalšímu užití, nyní jsou již majetkem filharmonie.
"Novela autorského zákona při výkonech orchestru a sboru stanoví pojem takzvaného zaměstnaneckého díla. Lidé, kteří jsou v zaměstnaneckém poměru, odvádějí svůj umělecký výkon a zaměstnavateli patří práva k tomuto výkonu," řekl na počátku dubna ČTK ředitel Riedlbauch. Koncem prosince 2007 orchestru vypověděl smlouvu, která fungovala zhruba 50 let. Právník však orchestru řekl, že zákon umožňuje dohodnout se i jinak: autorská práva mohou být přenechána zaměstnancům. Jak uvedla Brožková, kdyby si orchestr právní pomoc nenajal, tak by ředitel ani nedodržel tříměsíční výpovědní lhůtu u smlouvy.
Jednání se prý z Riedlbauchovy strany neustále protahovala, a tak na konci března smlouva vypršela a podle zákona všechna autorská práva přešla na filharmonii. Z tohoto důvodu se orchestr rozhodl, že nebude dál nic natáčet. Pokud by přistoupil na jinou dohodu, přiznal by, že součástí jeho pracovní náplně jsou i tyto aktivity, konstatovala Brožková. Otázka financí prý ve sporu přitom klíčová není.
Je to i vina zákona, říká Brožková
"O smlouvě jednáme už půl roku a zatím jsme nedošli k žádné dohodě, proto orchestr volí nejzazší mez. Apelujeme na ředitele, aby autorská práva zůstala v rukou orchestru. Není to ale jen vina pana Riedlbaucha, ale i špatného zákona," poznamenala Brožková.
Nahrávky kompletu Mahlerových, Dvořákových, Brahmsových a Čajkovského symfonií, které realizuje se svým dlouholetým partnerem - japonskou firmou Octavia Records, však orchestr dokončí. Na jednotlivé projekty uzavřel kompromisní smlouvy, v nichž se obě strany autorských práv vzdávají ve prospěch producenta.
Václav Riedlbauch není v současné době jen ředitelem, ale i dramaturgem a uměleckým vedoucím souboru. Podle kritiků nedává zaměstnancům mnoho prostoru k diskusi. Situace v ČF není také jednoduchá proto, že je orchestr od září loňského roku bez šéfdirigenta a na dalšího, kterým bude jednasedmdesátiletý Izraelec Elijahu Inbal, bude muset čekat dva roky.
"Považuji to za výsledek špatné ředitelské a manažerské práce. Orchestr bez šéfdirigenta je velmi zranitelný a pokud se ocitne v rukou úředníků, není to dobré. Kdyby tady byla umělecká osobnost, která by nás podržela, jsem přesvědčena, že by spory ohledně smlouvy nenastaly," tvrdí Brožková.