Článek
Tou pátou byl dirigent Jiří Bělohlávek, který koncert inicioval a vytvořil jeho dramaturgii.
Povedlo se mu sladit „hity“ pěveckých hvězd s prostředím i připomenutím ve světě nejznámější české pěvkyně. A tak k její poctě zazněly nejen slavné operní árie, předehry a dueta, ale také Slovácká suita Vítězslava Nováka, která s atmosférou nádvoří největšího prvorepublikového statku a zámečku dokonale ladila. Zvláště pak v precizním provedení Bělohlávkovy PKF – Prague Philharmonia, jež se blýskla neméně krásným výkonem.
Ze čtveřice sólistů zazářil nejvíc Adam Plachetka, a to jak Mozartovým Guglielmem, Papagenem i Donem Giovannim, tak i Smetanovým Kecalem. Jeho pěvecký projev byl dokonalý nejen po technické, ale i výrazové stránce. Každá slabika i tón byly zasazeny do promyšleného pěvecko-hereckého celku.
Výborný byl i Štefan Margita, jenž si užil jak pro něho netypickou roli Jeníka, tak procítěnou árii Lenského a především duet Turridu se Santuzzou Dagmar Peckové, který byl vrcholem celého koncertu. Martina Janková v Amintě i Papageně předvedla, že jejímu štíhlému hlasu je mozartovský repertoár opravdu blízký.
Koncert provázela projekce fotografií z rolí Jarmily Novotné, jež zdobily i scénu, a moderátor Jiří Vejvoda provedl diváky ve stručnosti i její hvězdnou kariérou. Na závěr zazněl ze záznamu symbolicky i její hlas.
O návrat Jarmily Novotné do povědomí české veřejnosti pečuje občanské sdružení zámku Liteň. Svou vděčnost za to vyjádřil v závěru i přítomný syn Jarmily Novotné George Daubek.
Pocta Jarmile Novotné
zámek Liteň, 30. srpna
Celkové hodnocení: 90 %