Hlavní obsah

Odstartoval Exit, jeden z největších festivalů léta

Právo, Lukáš Nedomlel

Srbský Exit festival otevřel ve čtvrtek brány a zahájil letní festivalovou sezónu. Je jednou z mála velkých hudebních přehlídek, které se v současné době nejistoty v kulturním průmyslu mohou na území Evropy odehrávat. Podle pořadatelů se letos do Nového Sadu, druhého největší města Srbska, sjelo kvůli akci kolem čtyřiceti tisíc lidí z více než sedmdesáti zemí světa.

Foto: archiv pořadatelů festivalu

Atmosféra prvního dne na festivalu Exit.

Článek

Člověk se tak nemohl zbavit dojmu, že i přes přísná hygienická opatření a snahu organizátorů vzniká potenciální ohnisko přenosu onemocnění covid-19. Úderem devatenácté hodiny se do útrob Petrovaradínské pevnosti a přilehlého okolí začínají hrnout davy fanoušků.

První dojmy z areálu, který se svou unikátností dá přirovnat k Dolním Vítkovicím v Ostravě, se týkají jeho rozlehlosti. Petrovaradínská pevnost je přezdívaná Gibraltar na Dunaji oprávněně. Ředitel festivalu Dušan Kovačević řekl: „Před dvaceti lety byl nově vzniknuvší Exit symbolem návratu k normálnímu životu po všech hrůzách, které se na Balkáně staly v devadesátých letech. Chceme, aby Exit 2021 byl stejným symbolem návratu k normálnímu životu po pandemii.”

Nejlepší letní festivaly v ČR 2022: Votvírák, Colours of Ostrava a další

Festivaly

Organizátoři si tak před sebe postavili ambiciózní cíl, jehož splnění rozhodně nebude snadné dosáhnout. Hudební program prvního dne reflektoval především regiony Balkán a Maďarsko. Začátky vystoupení snad na všech pódiích provázely problémy se zvukem, které se dolaďovaly až za běhu. Bohužel to bylo na koncertech cítit.

Nejvíce to mrzelo u slovinské raperky Senidah, která živý set doplňuje hrou na elektrickou kytaru. Za lepších podmínek by její koncert mohl být hlavním překvapením prvního večera, přesto se však se zvukem dokázala poprat a diváky svým osobitým mixem trapu a hip-hopu zaujmout.

Symbolem léta budou malé festivaly

Kultura

Podobně dobře to zvládla maďarská indierocková kapela Fran Palermo, která se v sedmičlenné sestavě nebojí prolínat vlivy anglické kytarové vlny new weird Britain s balkánskými rytmy. Kvalita zvuku se naštěstí s přibývajícím časem zlepšila, a když přišel čas na hlavní hvězdy čtvrteční noci, bylo už vše v pořádku.

Hlavní program odstartoval DJ Snake. Na hlavním pódiu jej pak vystřídal britský drum’n’bassový producent Roni Size, který se na Exit vrátil po dvaceti letech. Největší pozornost ale byla upřená na mts Dance Arenu, v níž pravidelně vystupují nejznámější světová jména taneční elektroniky.

Mezi nimi byla ve čtvrtek i talentovaná belgická dýdžejka a hudební producentka Charlotte de Witte, která se před pár lety představila i na Colours of Ostrava.

V létě v Praze proběhnou festivaly United Islands i Respect

Kultura

„Setkání s desítkami tisíc fanoušků pro mě bylo neuvěřitelně emotivní záležitostí. Dance Arena na Exitu je jedno z nejneuvěřitelnějších pódií, zvlášť když nad zdmi pevnosti začne vycházet slunce,” nechala se slyšet de Witte, která svým minimalistickým přístupem k technu učarovala belgické elektronické scéně už ve svých sedmnácti letech.

Exit festival začal ve velkém snad ve všech ohledech. S velkým počtem návštěvníků, velkými jmény v programu, a především s velkými očekáváními, jaký bude mít dopad na hudební a festivalový průmysl.

Ani my nechceme diváky kontrolovat, ozývají se divadelníci a festivaly

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám