Článek
Wetering je největší světový znalec mistrova díla, který od roku 1968 pracuje jako expert v týmu (Rembrandt Research Project), jehož cílem bylo vytvořit základní katalog celého malířova díla a rozpoznat, co je a co není autentický Rembrandt. Na výstavě shromáždil Wetering na padesát děl Rembrandta a vedle toho práce jeho žáků i napodobitelů.
Mimo jiné je tu představen i obraz Staré služky, který byl Weteringem nově objeven před rokem a prodán letos v lednu na aukci Sotheby"s v New Yorku za více než 4 milióny dolarů. Největší atrakcí je však obraz Komenského, dílo z proslulé portrétní sbírky italské Galerie Uffizi, dosud obecně považované za portrét starého muže nebo za portrét rabína.
Potkávali se na ulici
Jan Amos Komenský v roce 1628 emigroval z Čech. Pobýval v Polsku, Anglii, Švédsku, Uhrách a od roku 1656 žil trvale v Amsterdamu, kde vydal řadu svých prací. Bydlel tu ve stejné čtvrti Westermarkt na Prinsengrachtu, kam se přestěhoval do pronajatého domu i Rembrandt. Museli se doslova potkávat na ulici.
Řada český badatelů proto už delší dobu spekulovala o jejich možném vzájemném kontaktu. Komenský měl k výtvarnému umění velký vztah - v jeho knize Orbis pictus najdeme samostatné heslo o malířství. A už v roce 1914 napsal vynikající český historik umění Karel Chytil o domnělé Rembrandtově podobizně Komenského ve Florencii.
Až nyní však byla učiněna skutečná vědecká identifikace. "To je úžasné. Vědělo se a tušilo, že se oba z Amsterdamu asi znali. Ale všechny portréty Komenského, které byly kdy publikovány, neměly nikdy nic společného přímo s Rembrandtem. Pro nás je to naprostá senzace." řekl Právu Tomáš Havelka, který je členem skupiny pro studium a edici díla J. A. Komenského v rámci Filozofického ústavu Akademie věd ČR.
Portrét Komenského bude v amsterdamském Rembrandtově domě (Rembrandthuis) vystaven až do 2. července, poté poputuje na reprízu expozice do Berlína a pak se znovu vrátí do Florencie, do sbírek Galerie Uffizi.