Článek
Když restaurátoři sundali četné nevhodné přemalby, objevila se pod nimi prvotřídní řezbářská práce. Historička umění Helena Dáňová zjistila, že by mohlo jít o dílo Mistra Kefermarktského oltáře, který patřil v druhé polovině 15. století mezi přední umělecké osobnosti Evropy.
Žel v Praze máme pouze torzo, byť působivé. Původně šlo o větší reliéf z lipového dřeva zachycující scénu Klanění tří králů nebo spíše Pannu Marii s malým Kristem a se sv. Annou. Plastika je do 15. dubna vystavena v Anežském klášteře v Praze.
Zda jde o vlastnoruční práci Kefermarktského mistra nebo o dílo jeho dílenského tovaryše, o tom musí rozhodnout konsenzus zahraničních historiků umění. Mnohé však naznačuje, že v pražské Národní galerii máme plastiku co do umělecké hodnoty srovnatelnou s tou, kterou vlastní od stejného mistra pařížský Louvre.
Hlavním dílem řezbáře, který výrazně ovlivnil pozdní gotiku v jižních Čechách, je rozměrný oltář v Kefermarktu nedaleko rakouského Lince. V Kájově u Českého Krumlova máme od tohoto umělce nádhernou trůnící madonu, která tam byla dovezena zřejmě z Pasova.