Článek
Příběh Věry, která se "na stará kolena" vydává za dcerou do Ameriky, nese dvě, respektive tři velká témata: vztah matky a dcery, sílu přátelství udržovaného i přes oceán a konečně pro Klestilovou nezanedbatelné téma rozporuplně chápaného vlastenectví.
V inscenaci režiséra Pavla Šimáka září především Luba Skořepová v postavě Věry, obyčejné ženy vyznávající odvěké hodnoty rodinného života, které - nikoli bezbolestně - vnáší i do zmechanizovaného a citově strádajícího manželství své emancipované dcery (Martina Venigerová). Její Věra se v babylonu americké domácnosti pohybuje s urputností, humorem i bezbranným neporozuměním.
Tóny dojemné trucovité hořkosti z pocitu zrady obdařuje Libuše Švormová postavu přítelkyně Marušky, roli "virtuálního" manžela Marka, komunikujícího s manželkou i synem (Oliver Šteindler nebo Albert Hospodářský) jen skrze obrazovku, vytvořil Jan Budař s přesvědčivou kolísavostí mezi skutečným citem a odcizením vůči vzdálené rodině. Dobře použitá je i nesentimentální hudba Jiřího Schmitzera.
Usměj se, mami, je hra křehká, která na ploše hodinového představení pobaví i dovede k zamyšlení. Nejbližší repríza se koná v Divadle U Valšů již tuto středu 16. května od 16 hodin, další 29. května od 19.30 hodin.